Както в Румъния, така и в България има изключително голяма конкуренция на телевизионния пазар, а навлизането на платената телевизия у нас вече е над 85%, заяви пред Investor.bg Михай Урсой, мениджър на SES Astra за Румъния, България и Молдова. Той беше в страната по повод годишната конференция на Българската асоциация на кабелните комуникационни оператори (БАККО).
По думите на Урсой България е относително малка страна и фактът, че има три DTH (Direct-to-home) платформи ясно подсказва, че средата е особено конкурентна.
Същевременно много от независимите играчи успяват да се сдобият с качествено и интересно за зрителите съдържание, като спортното например.
“Това е добър знак за пазара, защото има справедлива конкуренция в дистрибуцията, вместо един оператор, който да разполага с ексклузивни права”, коментира експертът.
“Хората и пазарът в България са много отворени. Потребителите са добре осведомени за новите технологии и тенденциите. Благодарение на това те са готови да се адаптират към нововъведенията”, обясни Михай. Според него това ще бъде особено полезно на фона на трансформациите, на които сме свидетели в телекомуникационната индустрия.
Според Урсой тези промени се случват по-бавно в България и региона, отколкото в САЩ например, но това забавяне не е голямо. Хората знаят всичко, знаят как да го направят, но първо трябва да създадат бизнес модел, по който да работят, допълва той.
Урсой твърди, че в България водещ критерий за зрителите е цената, а не качеството на телевизионната услуга, макар че за страната не са правени подобни проучвания. Скорошно проучване за румънския пазар показва, че за зрителите цената остава особено важна, както и броят на каналите. Не на последно място се нарежда богатият избор на съдържание.
Същевременно в международен план телевизионната индустрия се развива значително, благодарение на множеството иновации в нелинейните услуги (тези по заявка). По отношение на линейните услуги индустрията е в застой, коментира експертът.
“Там нещата са доста по-скучни”, категоричен е той. “Но все пак трябва да отбележа, че линейното предаване е основният двигател на телевизионната дистрибуция. Телевизорът в дневните ни стаи продължава да е най-важният екран в къщите ни”.
В България и региона голямото предизвикателство пред телевизионните оператори се оказва трудното откриване на начини да се отличават един от друг. Често те не успяват да го постигнат, затова предпочитат да заложат на сваляне на цената. Този подход обаче се оказва проблем, тъй като увеличнието на цените отново на по-късен етап е почти невъзможно, твърди Михай Урсой.
По думите му не само ниската цена е проблем, но и фактът, че приходите и маржът на печалбата от отделния потребител са доста ниски.
На фона на всичко това експертът смята, че в следващите години телевизионният пазар ще се консолидира значително. Въпреки че не е убеден какво ще се случи с DTH платформите, той твърди, че кабелните оператори ще са значително по-малко на брой, отколкото в момента.
“Навлизането на HD каналите ще се подобри значително. Много канали, които сега са само със стандартна дефиниция, ще се опитат и ще развият HD версии, което е особено важно. Смятам, че линейните услуги ще останат все така ключови, колкото са днес”, обобщава Урсой.
преди 9 години Какъв телевизионен пазар, след като bTV е под влиянието на реформаторите и Прокопиев, Нова тв е за Бойко, а БНТ жива да я оплачеш! Единствената телевизия в България, която си заслужава с професионално направени материали е Bulgaria On Air! отговор Сигнализирай за неуместен коментар