Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обяви днес, че одобрява сделката между Мтел и EQT V за придобиването на 100% от кабелния оператор blizoo България. Новината идва, след като през юли Telekom Austria Group (TAG) обяви, че Мтел ще придобие blizoo България. Трансакцията, чиято стойност засега не е обявена и публично известна, ще бъде финансирана чрез съществуващи парични потоци на групата.
Сделката прави Мтел най-голямата компания в България по брой клиенти на фиксиран интернет и втората по големина по брой клиенти на ТВ услуги. Това, заедно с водещата позиция на Мтел на мобилния пазар, утвърждава компанията като лидер в сектора на телекомуникациите в България.
В изпратеното до КЗК писмо от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) се отбелязва, че в резултат от планираната сделка Мтел ще разшири фиксираната си мрежа за достъп до електронни съобщителни услуги. С придобиването на blizoo за Мтел възниквали по-големи потенциални възможности да се конкурира с останалите участници на пазара на електронни съобщения както на ниво инфраструктура, така и на ниво услуги. Тези потенциални възможности ще зависят от стратегията за развитие на предприятието.
Двете предприятия, участващи в концентрацията, имат добре развита мрежа за предоставяне на достъп до интернет и на платена телевизия в цялата страна, а също така мобилната мрежа на Мтел покрива почти цялата територия на България, което е предпоставка дружествата да предоставят различни видове пакетни услуги. След сделката се очаква портфолиото на Мтел да се разшири, което ще бъде от полза както за досегашните потребители на двете предприятия, така и за нови клиенти, отчита КРС.
БТК от своя страна вижда потенциален проблем във възможността на Мобилтел да препятства достъпа на конкуренти и съответно на техните клиенти до инфраструктурата на blizoo.
"Придобиването на значителен ресурс (изградена вече мрежа) и придобиването на мощна клиентска база ще породи асиметрия на телекомуникационния пазар с един водещ участник и без реална възможност за балансиращо въздействие от страна на другите участници", се казва в становището на БТК. Опасенията на БТК са свързани също със сключено споразумение между blizoo и Макс Телеком за взаимно предоставяне на услуги на едро, което дава възможност двете дружества да използват взаимно своята инфраструктура и мрежа, включително достъпа до интернет чрез мобилната мрежа от четвърто поколение (4G) на Макс Телеком. В резултат на това е възможно да се получи обвързване на множество значими предприятия в сектора – Мобилтел, blizoo и Макс Телеком.
"Булсатком" също има резерви. Компанията счита, че евентуалното придобиване на втория по големина доставчик на радио и телевизионно съдържание от лидера в мобилните гласови услуги ще доведе до това Мобилтел да придобие пазарна сила, която е несъпоставима с нито един от останалите участници на пазара. Основното конкурентно предимство на Мобилтел ще се изразява във възможността за предоставяне на пакет от пълен обем услуги и по всички приложими технологични способи – гласова мобилна и фиксирана телефония, мобилен и фиксиран пренос на данни, IPTV, спътникова телевизия и кабелна телевизия. По този начин реализирането на сделката може да повлияе съществено върху дейността и пазарната позиция на Булсатком, който тепърва навлиза със собствени инвестиции и технологични решения в пазара на мобилни електронно съобщителни услуги, отчита операторът.
„Вярвам, че това (сделката, б. ред.) е страхотна възможност за компанията и за пазара... С придобиването на blizoo Мтел ще стане вторият телевизионен доставчик в страната веднага след Bulsatcom. От една страна, това ни дава много възможности, но е свързано и с много задължения“, коментира пред Investor.bg сделката главния изпълнителен директор на Мтел Танасис Кацирубас, който ще бъде заменен на поста до дни от Александър Димитров.
blizoo България има приблизително 373 хил. клиенти. Услугите на компанията достигат до 1,3 млн. домакинства. През 2014 г. приходите на blizoo България възлизат на 47 млн. евро. За същия период компанията отчита EBITDA (печалба преди данъци, такси, лихви и амортизация) от 19 млн. евро.
Очаква се фактическата интеграция на Мтел и blizoo България да се осъществи до края на 2015 г.
След нея клиентите на blizoo България ще могат да се възползват от целия спектър на услуги, който предлага Мтел. За момента все още няма промяна за клиентите на двете компании, които ще продължат да ползват същите услуги и продукти, както и досега.
Пазарът на платена телевизия в България е добре развит, като поради задълбочаващата се конкуренция между доставчиците на кабелна, сателитна и IP телевизия, се очаква преразпределяне на абонатите в следващите няколко години, както и нарастваща миграция на потребители от традиционните платформи към IPTV. В последните години се наблюдава, че IP телевизията затвърждава своите позиции сред населението, като средство за получаване на надежден и качествен телевизионен сигнал, съпроводен с интерактивност и гъвкавост на услугата и наличие на голямо разнообразие от пакетни услуги.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.