Върховният административен съд (ВАС) потвърди решението на Комисията за защита на потребителите (КЗП), с което беше преустановена нелоялна търговска практика, прилагана от телекомуникационната компания БТК (Vivacom). Компанията е начислявала неустойки за „предсрочно прекратяване” на срочни договори, сключвани от разстояние, съобщават от Комисията.
Според решението на съда тези договори не могат да бъдат сключвани само "устно" и следователно не могат да бъдат прекратени предсрочно.
От КЗП припомнят схемата на сключването на срочните договори от разстояние – клиентите получават предложение по телефона за сключване на срочен договор. На хората обаче не се дава възможност да се запознаят навреме с условията в писмен вид, включително и важното условие на коя дата влиза в сила договорът. Според анализите на Комисията това е предпоставка клиентът да пропусне срока за отказ от договора – 7 дни, а след промените в Закона за защита на потребителите срокът е вече удължен на 14 дни.
В повечето случаи потребителите не подозират, че имат валидно сключен договор, тъй като не са полагали подписа си под такъв, а отказът от него им струва сумата от месечните такси до края на срока му.
„Едва след жалби и намеса на КЗП телекомът се съгласява да прекрати без неустойки така „сключените” договори и да върне на клиентите си внесените от тях суми, като посочва, че наличието на договор се дължи на „техническа грешка” , допълват от КЗП.
От Комисията определят тази практика като некоректна и противоречаща на изискването за добросъвестност и професионална компетентност.
Подобни действия обаче са били прилагани преди промените в Закона за защита на потребителите. Тогава имаше възможност за сключване на договори от разстояние без подпис на потребителя върху хартиен носител, допълват още от КЗП.
Към настоящия момент устното приемане на предложение за сключване на договор не води до наличието на такъв. Необходимо е търговецът да предостави на клиента си пълната информация във връзка с отправеното предложение, заедно с договора и общите условия към него и едва след полагането на подпис от потребителя или изпращане на писмено съгласие за приемане на предложението, контрактът се счита за сключен.
преди 10 години Така и някои компании не могат да разберат и да се научат, че дългосрочен успех се постига не с мамене и манипулации, а с лоялност, прозрачност и качество. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Така и някои компании не могат да разберат и да се научат, че дългосрочен успех се постига не с мамене и манипулации, а с лоялност, прозрачност и качество. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Абе стига с тия глоби. Това не се ли нарича измама и не се ли наказва със затвор? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Едва след жалби и намеса на КЗП телекомът се съгласява да прекрати без неустойки така сключените договори и да върне на клиентите си внесените от тях суми, като посочва, че наличието на договор се дължи на техническа грешка ,И какво? Ако мине....ми не мина. Това ли е? Връщат парите и готово? Значи все едно да бръкна в нечий джоб, да му измъкна портмонето и ако ме усети, "Опа, грешка, ето си ти портмонето" и това е. Няма ли нещо санкция, глоба поне или... така много лесно, мамиш хората, събираш им парите, ако мине.. мине ако не, просто им ги връщаш даже без лихва отговор Сигнализирай за неуместен коментар