Telefonica SA предлага да плати 9 млрд. долара (6,7 млрд. евро) за бразилския интернет доставчик Global Village Telecom (GVT), дъщерна компания на френския концерн Vivendi SA. Испанците планират да разширят присъствието си на този растящ пазар, като същевременно искат да „приспят“ опасенията на местните регулатори, предава Bloomberg. Според плановете GVT ще бъде слят с бразилската дивизия на Telefonica – Vivo.
Vivendi ще получи 11,96 млрд. реала (3,96 млрд. евро) в брой и акции в бразилската дъщерна компания на Telefonica, заяви испанският концерн, вторият по големина телекомуникационен оператор в Европа. Освен това Vivendi ще получи правото да придобие 8%-ен дял от Telecom Italia SpA от Telefonica, предава агенцията. Испанците вече обявиха плановете си да намалят дела си в италианския конкурент наполовина от сегашните 14,7%.
Telefonica иска да расте на един пазар, където търсенето на видео стрийминг повишава приходите на доставчици на уеб достъп, докато постъпленията в Испания спадат предвид силната конкуренция и все още неотшумялата криза.
„Това е една абсолютно разумна стъпка на Telefonica", казва Ралф Шумшзяк, анализатор в Landesbank Baden-Württemberg в Щутгарт. „Те се опитват да се измъкнат от Италия и чрез сливане с GVT ще засилят бразилския си бизнес“.
Цената на акциите на Telefonica спада с 1% до 11,875 евро в средата на деня днес, с което компанията се оценява на 54,02 млрд. евро. Книжата на Vivendi поскъпват с 3,6 на сто в Париж, с което пазарната оценка на компанията достига 26,4 млрд. евро.
В специално изявление Vivendi поясни, че нито едно от нейните поделения не е обявено за продажба. Въпреки това обаче бордът щял да обсъди офертата на Telefonica на следващата среща, която ще се проведе по-късно този месец. Според WSJ Telefónica е дала на французите срок от един месец да проучат офертата. Според информирани източници мениджърите на Vivendi са говорили по темата още в понеделник вечерта в телеконферентен разговор.
Все още не е ясно дали офертата за GVT ще се стори привлекателна на Vivendi. Цената е близо до 7 млрд. евро, които групата поиска по-рано по време на търг, който в крайна сметка се провали през март 2013 г. Междувременно обаче GVT започна да отчита повишаваща се печалба и Vivendi се ангажира да интегрира GVT в медийния си бизнес.
Vivo е най-големият мобилен оператор в Бразилия по брой на абонатите. От известно време насам обаче Telefónica се опитва да преструктурира компанията, за да оцелее в скъпата битка за пазарни дялове. Високите разходи за маркетинг намаляват маржовете на печалба на доставчиците в страната.
Офертата за GVT е отклонение от следваната досега в Бразилия стратегия. Наскоро Бордът на директорите на Telefónica положи усилия да слее Vivo с части или с целия бразилски филиал на Telecom Italia. Този проект обаче срещна неодобрение у регулаторите на страната, както и сред важни членове на борда на Telecom Italia.
За Vivendi SA предложението се случва в момент, в който тя почти завършва прехода си към медийна компания. През последните две години бившият конгломерат продаде почти всички свои компании с телекомуникационни дейности с изключение на GVT. През последните две години Vivendi обяви редица свои активи за продажба, като например френския мобилен оператор SFR и африканския мобилен оператор Maroc Telecom, за да намали дълга си и да се съсредоточи върху чисто медийния бизнес.
Специалисти от бранша предполагат, че офертата на Telefónica за GVT ще създаде добра атмосфера в сектора на телекомуникациите. „След предложението на Iliad за T-Mobile US това е втора обвързваща оферта в сектора в рамките на една седмица и много вероятно ще продължи да насърчава спекулациите за поглъщания", казва Шумшзяк.