IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

КЗП забрани на телеком нелоялни практики, ощетяващи възрастни хора

Консултанти настойчиво съветвали пенсионери да подписват контракти набързо и на крак, установила проверка

10:40 | 24.06.14 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
КЗП забрани на телеком нелоялни практики, ощетяващи възрастни хора

Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на телеком да се възползва от уязвимостта на възрастни хора, като ги подтиква да сключват неизгодни за тях договори, с чиито условия нямат възможност да се запознаят и не разбират, но ги обвързват дългосрочно.

Търговецът не е използвал индивидуален подход, който да улесни възрастните хора в ориентацията им, нещо повече – умишлено се възползвал тяхната уязвимост, установили проверки на контролния орган.

Проверките са извършени по повод множество жалби на потребители, които се оплакват срещу практиката да ги принуждават да сключват договори за нови телекомуникационни услуги, които не са им необходими, информира КЗП.

78-годишен потребител твърди в жалба, че е подведен. Той подчертава, че не е имал информиран избор и е действал под давление на служителя на мобилния оператор. Доказателство за това е установеното от КЗП обстоятелство, че потребителят е положил подписа си под договор с клауза за незабавно активиране на нова услуга, за което разбира едва когато получава касова бележка със съответната сума за ползването й.

Установено е още наличие на два неидентични екземпляра на договора с потребителя – единият за предоставяне на телефонен апарат, а другият - за незабавно активиране на услуга.

Обстойната проверка на практиката на телекома констатира още, че договорите се подписват набързо и на крак, тъй като липсват места за сядане на възрастни хора и няма възможност и условия те да се запознаят детайлно със задълженията, с които се обвързват. Те обикновено са по пет-шест страници с дребен шрифт, с много информация и изискват внимателен прочит.

След настойчиво увещаване по-възрастните хора подписват договорите, без да са запознати с условията в тях, а само с „разясненията” на консултантите, чиято единствена цел е сключване на договора. Действително потребителите удостоверяват волята си с подпис и е трудно да се докаже с какъв точно разговор или стимул са подведени, подтикнати или излъгани.

Факт е, че след допълнителен поглед и прочит със съдействие и разясняване в къщи, например, едва след сключване на договора, възрастните хора се чувстват обвързани дългосрочно, без това да им е нужно. 

КЗП установи още, че консултантите са длъжни да предлагат продуктите на телекома на всички клиенти в офисите. При заплащане на сметката си потребителите получават и примамлива оферта, за която някои от тях не са готови. Особено уязвими са възрастните хора, които поради характерна за тях слабост и неразбиране, е възможно да влязат в договорни отношения, които са в ущърб на икономическите им интереси. 

Хората от т. нар. „трета възраст” са по-беззащитни, тъй като може да имат здравословни проблеми, доверчиви са предвид факта, че са живели във времена с различен начин на организация на икономиката и им е много трудно да се адаптират към настоящите пазарни условия, допълват от КЗП.

Друг 73-годишен потребител твърди, че след посещението си в магазин на визирания телеком по повод проблем с мобилния си апарат получил предложение за нов и така се оказал с още два договора. Проверка установила, че потребителят не е прочел изобщо или обстойно договора си, защото в него е отбелязано, че е семеен и на трудов договор на пълно работно време, което не е истина. В действителност потребителят е вдовец и пенсионер.

На практика жалбоподателите още същия ден се връщат в офисите на търговеца, за да пуснат жалби и да изразят несъгласие с договора или договорите, които са подписали. Оттук следва изводът, че са взели решение необмислено, набързо и винаги със съдействието на служител в офиса и в този смисъл е несериозно това поведение да се приписва на отделния служител на фирмата. Очевидно тя е наложила горе описаната практика, като е поставила необходими за осъществяването й условия, установяват от КЗП.

Комисията съветва потребителите да се запознават предварително със съдържанието на договора и едва тогава да го подписват. Те следва да обърнат специално внимание на месечната такса за услугата и срока на договора.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:20 | 07.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 14 rate down comment 1
Nikola666
преди 10 години
Идеята да се забранят практиките ощетяващи възрастните хора е много добра. Но същите мерки трябва да се прилагат и спрямо другите уязвими групи. Места за сядане трябва да се предоставят също и на бременните, хората с разширени вени, хората със съдържание на алкохол в кръвта над 0,6 промила и употребилите упойващи вещества до размера на разрешената еднократна доза. Преди да се подпише договор на клиента трябва да се прави проба за алкохол, тест за интелигентност и свидетелство за завършено образование. За хората със резултат на теста под необходимия минимум и/или липса на образование трябва да се предоставя независим "четец на договор", който да разясни клаузите.Тази практика трябва да се прилага и при провеждането на избори. За да не се получава избирането на петнайстия в листата и после лидерът на партията да обяснява как избирателите му не са неграмотни, а просто ***.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 16 rate down comment 0
toto
преди 10 години
Тука границата между продажба и измама е много тънка и е престъпление на човек с пенсия 150 лв. да му пробутваш договор за втора карта с 20 лв. месечна такса!!! Всички мой възрастни роднини (без изключение) са преживели такова безочливо и унизително събитие... плюс още няколко избегнати успешно...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още