Vodafone Group Plc отчете седмото си поредно тримесечие на спад на приходите от услуги след свиване на постъпленията от Европа, предава Bloomberg.
Приходите на компанията от услуги спаднаха с 3,8% при прогноза за отстъпление от 3,9 на сто. Последният път, когато базираната в Лондон компания постигна ръст на показателя бе през тримесечието, приключило през юни 2012 г.
Приходите като цяло се свиват с 1,9 на сто до 43,6 млрд. лири при очаквания на пазарните наблюдатели за 43,4 млрд. лири.
Нетната печалба на Vodafone за фискалната година до 31 март възлиза на 59,3 млрд. лири, след като през предходната тя бе 413 млн. лири. В основата на огромната печалба е приключването на продажбата на дела от 45% във Verizon Wireless на Verizon Communications за 130 млрд. долара. Това е довело до еднократен финансов ефект от 48,2 млрд. лири.
Оперативната печалба, коригирана с еднократните ефекти, спада с 37 на сто до 7,87 млрд. лири. Тук ключовият момент е, че в показателя попадат и резулгатите на Verizon Wireless за пет месеца, а в предходната година (преди сделката за продажба) са били отразени пълни 12 месеца.
На този фон Vodafone обяви дивидент от 11 пенса на акция за фискалната година, което е с 8% повече от миналогодишния.
Години наред Vodafone е подложена на свиване на постъпленията от услуги, разговори и данни. За да компенсира липсите, компанията използва приходите в размер на 130 млрд. долара от продажбата на дела си в американското мобилно дружество Verizon Wireless. Чрез парите бяха финансирани инвестиции в инфраструктура за високоскоростен мобилен и фиксиран интернет.
Очакванията са печалбата преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация през годината, завършваща през март 2015 г., да се свие в диапазона между 11,4 млрд. и 11,9 млрд. паунда.
Най-големите пазари на компанията са в Европа, където ценовите войни и мудните икономики водят до спад на продажбите. Известна компенсация идва от Африка и Индия, които спомагат за неутрализиране на ефектите от намаляващото търсене на Стария континент.
Към момента британската компания, която изостава само от China Mobile по брой на безжични абонати, се насочва все по-значително към пазара на мобилен интернет. През март дружеството закупи Grupo Corporativo Ono SA за 10,3 млрд. долара. Сделката последваше придобиването на Kabel Deutschland Holding за 14,3 млрд. долара през миналата година.
През последните 12 месеца пазарната капитализация на Vodafone се свива с около 12 на сто. От поне година пък се появяват информации, че американският гигант АТ&T има интерес в придобиването на компанията.
Тази седмица обаче AT&T обяви споразумение за закупуване на сателитния телевизионен доставчик DirectTV за около 48,5 млрд. долара, което може да се приеме като сигнал, че компанията няма да има капацитет да предложи оферта за придобиване и на Vodafone, пише Bloomberg.