Докато юридическите екипи на двете страни подготвят аргументите си за съда, анализаторите твърдят, че не е ясно коя страна ще надделее. В основата на делото стои въпросът дали Aereo нарушава закона за авторско право, който се ползва от четири десетилетия – от раждането на кабелната телевизия. Този закон забранява използването на материали със запазени авторски права, излъчвани в обществения ефир, без получаване на одобрение и изплащане на определена сума към правоносителя. Но законът прави ясно разграничение между материал, използван за „публично“ показване пред множество хора и „частно“ - пред отделни хора.
В САЩ по принцип има три начина за гледане на телевизия – безплатно чрез антена, или чрез кабелен или сателитен оператор – срещу съответната такса.
Aereo симулира приема чрез антена през интернет. В големи складове компанията държи хиляди антени, всяка не по-голяма от 25-центова монета. Те хващат сигналите на телевизиите и по интернет ги препращат към приемниците.
Кое е важното – на всяка антена се пада само по един приемник. А точно това е и трикът. С това по американските закони не става дума за „„Broadcast“, както е при кабелните оператори, а е „частно представление“. А за него, поне според Aereo, не са дължими такси. И фактът, че антената не се намира на покрива на жилището на клиента, а в складовете на компанията, не означава, че законът е нарушен. Засега съдебните заседатели следваха именно тази логика.
Аерео посочва, че тя не е нищо повече от „антена под наем“. Нейните клиенти избират кои предавания искат да видят, а компанията им поставя отделна антена, за да могат да гледат желаното шоу. След това предаването се превръща в цифрова видео услуга, която се ползва през таблети, смартфони и лаптопи. Това прави Aereo просто посредник на „частен“ показ, твърдят от компанията.
„Потребителите имат право на достъп до публичния радиочестотен спектър и имат право да имат свои собствени антени, а именно това предоставяме ние“, коментира главният изпълнителен директор на Aereo Чет Каноя. По думите му абонатите все още виждат излъчваните реклами, а от фирмата не отричат, че мрежите са основният им източник на приходи.
В своята двегодишна съдебна битка срещу Aereo мрежите твърдят, че компанията предава публични предавания и затова е длъжна да плаща такси. Последните пък са от огромна полза за самите оператори, а общата им сума през 2013 г. е достигнала 3,3 млрд. долара. Очаква се тази сума да се удвои през следващите пет години до 7,6 млрд. долара, посочва компанията за медийни проучвания SNL Kagan. Дори и Aereo да победи, все още не е ясно дали някои от най-ценните програми на HBO и спортните състезания ще бъдат достъпни за некабелните оператори.
Случаят се радва на страстна подкрепа и съпротива от страна на десетки групи, представляващи мощни технологични и медийни фирми, защитници на правата на потребители и дори администрацията на президента Обама, който застана на страната на излъчващите оператори.
Aereo “предава програми със защитени авторски права на публиката, без разрешението на правоносителите и следователно носи отговорност за нарушенията“, каза държавният глава на САЩ.
По-малките кабелни оператори пък подкрепят Aereo. Те се надяват да започнат да си партнират с компанията или да създадат подобни технологии, които ще им позволят да се конкурират по-добре с големите кабелни компании. Тези твърдения породиха опасения, че наистина ще се появят фирми, имитиращи Aereo. Решението на съда обаче ще стане ясно през юни.
Мнозина се опасяват, че това е възможно да се стигне до повече нарушения на авторските права и до излъчването на безплатна телевизия. Излъчващите оператори обещаха да се борят в залите на Конгреса и ще се стремят да спрат компании като Aereo чрез законодателството, ако съдът не го направи.