IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Цифровизацията - буря в чаша вода

Шест месеца след изключването на аналоговия сигнал над надеждите за цифровизация надвисват облаци

08:37 | 02.04.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: sxc.hu</p>

Снимка: sxc.hu

Какво се случва в системата?

“Голямото противоречие в бранша е, че никой не знае кой кой е, какво върши и точно колко е голям”, коментира Димитър Радев.

По думите на Яна Иванова, председател на Асоциацията на доставчиците на телевизионни програми (АДТП), когато някоя от страните не вижда за себе си бизнес възможности, всички в сектора стават губещи. Според нея трябва да се постигне баланс в системата, така че всички да работят и да са доволни. Иванова смята, че преди въвеждането на цифровизацията никой не е помислил за самия бизнес модел, който трябва да крепи системата, и то в условия, в които рекламният пазар е спаднал с 30%.

“Имам едно подозрение и то е, че тези, които смятаха, че ще спечелят от цифровизацията, много загубиха, а тези, които очакваха да загубят, сега са успокоени”, коментира проф. Антони Славински, председател на Асоциация “Телекомуникации”. Един от големите въпроси, който стои пред системата, според него е защо е създадена конкуренция между мрежовите оператори, а не конкуренция на съдържанието, когато именно последната е водеща.

Славински смята, че националните регулатори не управляват достатъчно добре радиочестотния спектър. Експертът припомни, че все повече се говори за въвеждането на единен европейски регулатор, който да въведе ред в системата.

“САЩ се справи с цифровизацията, но Европа сякаш буксува”, коментира той. Според него знаците, които идва от Европа, подсказват, че все пак моделът може да бъде поправен.

Излизането от информационното общество

По думите на Георги Лозанов, председател на Съвета за електронни медии (СЕМ), почти не се говори за това, че с цифровизацията се сложи край на аналоговата ера. Според него ясно се е задействала пазарна тревога, че новият бизнес модел не е достатъчно добър.

"Опасявахме се, че кабелното разпространение може да изчезне, а се оказа, че сега то има много по-големи шансове", коментира Лозанов. Той не е убеден дали целият процес трябва да бъде законово регулиран, но смята, че е необходимо цифровизацията да се социализира, защото в момента е разбирана единствено като технологично постижение.

Ако досега ключовата дума беше цифровизация, вече влизаме в нова технологична революция - на свързаната телевизия. Съвременният свят е свят на непрестанно разширяване на правото на избор, а свързаната телевизия е нова експанзия на това право, уточни Лозанов. Според него всичко това предстои да бъде нормативно подсигурено и разбрано.

“Когато нарасне изборът на съдържание, хората няма да са толкова ползватели, колкото автори на съдържание. Според Даниел Пинк излизаме от информационната ера и влизаме в концептуалната”, уточни председателят на СЕМ. 

А докато този процес постепенно настъпва, цифровизацията в България продължава да буксува, затрупана сред редица проблеми, липса на комуникация и отсъствие на адекватен диалог. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:38 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още