IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пропастта, скрита зад малкия екран

Сдруженията за колективно управление на авторски права трудно се доверяват на кабелните оператори, тъй като няма яснота за броя абонати

17:58 | 27.03.14 г.
<p>
	<em>Снимка: sxc.hu</em></p>

Снимка: sxc.hu

Въпросът със съдържанието е ключов и според Яна Иванова, председател на Асоциацията на доставчиците на телевизионни програми (АДТП). Според нея доставчиците са изправени пред две основни предизвикателства. Първото е, че кризата значително е намалила приходите им, а второто, че българският зрител е разглезен. Той е свикнал да получава най-новите програми, да има разнообразие от такива и то с изключително добро качество.

Оказва се, че докато за „Музикаутор“ основният проблем е липсата на яснота за броя абонати, за доставчиците той се корени в това, че им се налага да правят солидни инвестиции, за да бъдат в крачка с технологичното развитие. Благодарение на това вече все по-активно се откликва и на търсенето на HD канали, уточни Иванова. По думите ѝ обаче големите инвестиции значително усложняват финансовата ситуация за тези участници на пазара.

“Трябва да намерим онзи баланс в системата, който да я направи удачна и работеща“, категорична е Иванова. Според нея е необходимо сътрудничество както между доставчиците на съдържание и регулаторите, така и между всички коректни партньори в системата.

Диалогът, за който говори Диляна Кирковска от СЕМ, все още е в зародиш. Анета Иванова, председател на УС на Сдружението за електронни комуникации (СЕК) твърди, че СЕК все още не е започнала никакви преговори с други браншови организации за уреждането на телевизионни права и с такива за колективно управление на права. Първата стъпка изглежда все пак е направена, тъй като асоциацията създава работни групи, които да започнат активни разговори с останалите браншови организации в сектора.

На фона на всичко това се говори все повече за предоставянето на по-добри услуги в сферата на предаването на съдържание, които да отговарят напълно на интересите на потребителите. Валерия Бояджиева от компанията Intracom Bulgaria, работеща в сферата на телекомуникационните системи, смята, че бъдещето се крие в обединяването на IPTV и т.нар. Recommendation Engines (препоръчаното съдържание). За целта се използват анализи на големи бази данни, а информацията за това какво искат и предпочитат потребителите може да се събира по различни начини – от избора на канали за гледане, през историята на VOD (Video On Demand). Освен това ще могат да се ползват и външни източници като разгледаните филми в IMDB и други.

Продължава да стои въпросът обаче ще успеем ли да привлечем добрите европейски практики, без да ги копираме неадекватно и дали пропастта между носителите на авторско право, организациите, които управляват тези права, и самите доставчици на съдържание ще може да бъде затворена толкова бързо, че да откликнем адекватно на неспиращото развитие на технологиите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:13 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още