Сдружението за колективно управление на авторски права в музиката „Музикаутор“ често се изправя пред въпроса дали да сключва договори с кабелните оператори, когато темата с неизвестния брой абонати на операторите продължава да стои неизяснена. Това разкри изпълнителният директор на „Музикаутор“ Иван Димитров по време на дискусионния форум „Телекомуникационният и медийният бизнес пред нови предизвикателства“.
„При наличието на 30% сив сектор и условия на убиване на конкуренцията, ние сме изправени пред казус дали да сключваме договори с кабелните оператори, тъй като не знаем реално колко са абонатите им. Не можем да разследваме ситуацията с всеки един оператор“, подчерта Димитров.
Според него липсата на обективни условия за бизнес мачка всички в сектора, тъй като вече не става дума за добавена стойност, а за отнета такава.
„Има визия нещата да бъдат променени и ние като НПО бихме съдействали за това“, категоричен е той, но смята, че именно това е един от въпросите, които секторът приоритетно трябва да реши.
Проблемите за „Музикаутор“ обаче не свършват дотук. Освен липсата на ясно деклариран брой абонати, дружеството се сблъсква често и със започнатия, но недовършен процес по лицензиране на съдържанието, което се предлага от операторите.
Друг особено болезнен въпрос за „Музикаутор“ остава фактът, че развитието на технологиите е толкова бързо, че законодателството често закъснява, припомни Димитров. По думите му българските закони в сферата на опазването на авторското право са изключително слаби, а административният капацитет е неадекватен. Димитров твърди, че в България нещата в тази сфера определено не са на европейско ниво и не отговарят на интересите на държава, която е членка на Европейския съюз.
Според Диляна Кирковска от Съвета за електронни медии (СЕМ) най-важното е момента е, че ползвателите на съдържание и правоносителите вече са започнали диалог и такъв е необходим във всички аспекти. Тя смята, че пропастта не е толкова голяма, а казусът с препредаването на съдържание и заплащането за това ще бъде решен скоро. Юристът Велизар Соколов обаче е на мнение, че въпросът с препредаването се урежда от десетилетие и все още решение няма.
Всъщност проблемът продължава да бъде сериозен. Само преди две години българските музиканти не са получили никакви постъпления от „Музикаутор“ от препредаване на произведения, обясни Иван Димитров. По-късно, след намесата на СЕМ и налагането на редица санкции, приходите на правоносителите за 2013 г. са станали реалност и са достигнали обща сума между 25 000 и 30 000 лева.