IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Футуристът Патрик Диксън: Емоцията ще ни кара да пазаруваме

"Гуруто на глобалната промяна" сподели своите прогнози, визии и идеи как ще пазаруваме през 2025 г.

08:40 | 18.10.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Д-р Патрик Диксън</p>

Д-р Патрик Диксън

През 2025 г. магазинът ще ни открива навсякъде и ще предвижда какво искаме да купим. Именно емоцията ще ни кара да пазаруваме. Това предсказание направи световноизвестният футурист д-р Патрик Диксън на среща с медиите. Поканен от БНП Париба Лични Финанси, д-р Диксън сподели своите прогнози, визии и идеи за бъдещето на онлайн пазаруването както в България, така и по света.

Според него основните двигатели на бизнеса в следващото десетилетие ще бъдат онлайн бумът, мобилният маркетинг, забавното пазаруване (leisure retailing) и най-вече фокусът върху клиента. Той смята, че тези промени ще бъдат жизнено важни и само тези, които успеят да се адаптират успешно, ще оцелеят в бъдещата бизнес среда.

Определян от „The Wall Street Journal” като Гуруто на глобалната промяна, Д-р Диксън постави фокус и върху т.нар. агрегаторни сайтове. С развитието на интернет търговията те ще помагат на хората да сравняват офертите на различните търговци за сходни продукти или услуги.

„Основното предизвикателство пред търговските сайтове ще бъде пестенето на времето на хората. В бъдеще всяка секунда ще е от значение и компаниите, които губят времето на хората ще изпаднат от пазара, освен ако не предложат много ниски цени. Дори и в момента някои сайтове губят до 95% от бизнеса си за по-малко от 5 секунди“, поясни Диксън.

Експертът акцентира и върху новите канали, чрез които информацията ще достига по-лесно до клиента. Една от основните тенденции е именно разивтието на мобилния маркетинг. В бъдеще той ще открива локацията ни и ще бъде интелигентен и мултиканален. Въпросът за търговците вече не е чий сайт разглеждаме, а къде се намира клиентът и с кого разговаря за продуктите.

Офертите ще пристигат на мобилните устройства на хората и ще ги насочват към най-близкия магазин, предвиждайки следващите им стъпки на основата на предишното им поведение като купувачи. Това ще доведе и до бърз ръст на безжичните плащания. Д-р Диксън очаква, че така телеком компаниите ще се опитат да завземат пазарен дял от банките при контрола на този метод на разплащане.

Той даде интересен пример с държавите в Африка и в частност – с Кения. 70% от мобилните разплащания по света се осъществяват именно на този континент. 70 на сто от този дял пък се пада на Кения. Осъществените мобилни разплащания надхвърлят една трета от брутния вътрешен продукт на страната. В абсолютна стойност това се равнява на 9 млрд. долара годишно.

На въпрос на Investor.bg на какво се дължи тази тенденция и защо се осъществяват мобилни разплащания без участието на банка, тъй като в страните в Африка няма, д-р Диксън отговори, че наистина икономическото и техническото развитие в тези страни е меко казано парадоксално. Изниква и следващият въпрос – защо, щом България напредва икономически и технически, делът на мобилните разплащания все още е нисък? Нима Кения превъзхожда нашата страна?

За сравнение – през 2012 г. по целия сват са генерирани 1 трлн. долара от пазаруване онлайн. Само делът на Великобритания, откъдето е и д-р Диксън, е 12%. Годишно над 1,3 млрд. доставки се извършват на Острова, като се забелязва тенденция доставката да не се получава задължително до дома, а до близката бензиностанция, хотел, книжарница и т.н. Те играят ролята на т.нар. „parcel shops”, които предлагат безплатна услуга за доставка в магазин, намиращ се в близост до жилището ни. Ползата за тях е, че, когато вземем поръчката си, то непременно или ще заредим гориво, или ще си купим книга, например.

Експертът изтъкна, че най-бедните страни генерират бързия растеж на онлайн плащанията по света. Във Виетнам, например, има повече мобилни телефони от населението на страната. Той направи прогноза, че до 4 години от 1,7-те милиарда души, които нямат банкови сметки, 400 млн. от тях ще открият сметки през мобилните си телефони.

Всички тези тенденции водят до най-голямото предизвикателство за бизнеса в бъдеще – фокусът върху клиентите. Само тези, които успеят да адаптират подхода и стратегията си, ще бъдат успешни участници на пазара и ще генерират печалба. Според д-р Диксън значението на социалните медии ще нараства и те ще разкриват истината за това дали даден продукт помага на хората. Ето защо компаниите ще трябва да са честни със своите клиенти, а маркетолозите, които преувеличават достойнствата на даден продукт ще бъдат „наказани” от клиентите.

Патрик Диксън е уверен, че „В бъдеще маркетингът ще бъде диверсифициран и фокусиран върху отделния клиент, вземайки предвид неговия начин на живот, възраст, пол, интереси, социален статус и предишно поведение. Ето защо компаниите ще събират и анализират данни за своите клиенти и така ще ги достигат на най-удобното за тях място с най-подходящата оферта.”

Последна актуализация: 17:57 | 11.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още