Беше изяснено, че съществува позитивна корелация между проникването на широколентовия достъп и БВП на една страна – 10 пр. пункта могат да повишат брутния продукт с 1%, а в Китай увеличението е дори 1,7%. Позитивна корелация Ericsson намира и в увеличаването на скоростта на връзката – ръст в скоростта води до скок в БВП с 0,3%.
Данните, публикувани в доклада „Mobility Report” на Ericsson са събирани повече от 15 г. Преди няколко години компанията споделя своята база данни с обществеността и се радва на завиден интерес от телекомуникационни компании по целия свят, които търсят Ericsson за изграждане на стратегия за проникване в съответната страна и осигуряване на по-широк достъп до мрежите. Ericsson измерва бързината на мрежата вместо доставчиците на услугата, например. Компанията извършва и проучвания за нагласите на потребителите, т.нар. Consumer Studies от 1995 г. насам, като за този период е анкетирала 1,5 млрд. души.
От презентацията стана ясно, че броят на хората, използващи мобилни услуги до 2018 г. ще надхвърли населението на Земята. В момента те са 6,5 млрд. души, а до 5 г. техният брой се очаква да бъде около 9,1 млрд.
От четвъртото тримесечие на 2009 г. трафикът на данни надминава осъществените телефонни разговори и от тогава до днес трафикът на данни расте два пъти по-бързо от темпа на растеж на разговорите.
Все доказателства, че технологиите напредват светкавично - имаме 4G, LTE Advanced и т.н., и т.н.
Само за първото тримесечие на 2013 г. 55% от всички продадени апарати са смартфони. След всяка изминала година смартфоните стават по-големи, с по-големи дисплеи, което кара потребителите да използват все повече телефона си, генерират повече трафик, а виждаме, че в последните години те стават все по-достъпни – цената им пада. Ericsson изчислява, че за 2012 г. броят на мобилните абонаменти за смартофни е 1 млрд., а очакванията на компанията са до 2018 г. техният брой да се увеличи до 4,5 млрд. като цяло за първите три месеца общия брой на мобилните абонаменти (за всякакъв вид апарати) достигна 6,4 млрд., а до 2018 г. те ще надминат 9 млрд.
До 2018 г. телекомуникационния гигант предвижда генерираният трафик през смартфоните да достгине 2 GB, а този, осъществен от компютрите – 11GB. Най-голяма роля изиграват потребителските видеа. В момента те допринасят за 31% от трафика, а прогнозите са до 2018 г. техният дял да се увеличи до 46%. Скоростта също ще нараства и ще става все по-важна – до 2018 г. на мобилните апарати ще им трябва скорост от 1GB на секунда. За потребителите несъмнено е от значение времето за отговор на сайта и за зареждане на съдържанието.
Ето и накратко препоръките от доклада “The State of Broadband 2013” на Международния съюз по телекомуникации.
Създаването на национален план за широколентов достъп ще осигури повече покритие в съответната страна. Броят на държавите, въвели такъв план, се увеличава всяка година. Идеята е услугите да бъдат достъпни до всички. Докладът дефинира „достъпен за всички“ като измерва месечната такса за услугите като процент от брутния доход на месец. За такива се считат услугите, месечната такса за които не превишава 5% от месечния брутен доход. В момента обаче в голяма част от страните цифрата е 30% от брутния доход на месец.
За компаниите в сектора е важно реализирането на икономии от мащаба, сподели Милан Госпич. Оперирането на две или повече честоти лишава компаниите от постигането им.
В доклада се предлагат мерки, които правителствата на страните могат да предприемат. Създаването на фондове за подпомагане на компаниите с цел изграждане на мрежи в труднодостъпни за тях и нежелани от тях райони е едно от предложенията. Финансирането се разделя между правителството, общините и от мобилните оператори.
Стимулирането на качването на местно, национално съдържание в интернет. Това ще качи трафика в страната, но за целта правителството може да стимулира чрез конкурси, например, разработчиците на приложения да създават такива за услугите, предлагани от правителството. Целта е все повече хора да се научат да използват интернет, а не да бъдат лишавани от тази възможност.
Милан Госпич и колегите му изтъкнаха, че в сектора в Европа съществуват ценови войни. Докато печалбите на компаниите в сектора в САЩ се покачват, то тези на Стария континент спадат. Причината – европейските компании предлагат пакети от услуги на своите клиенти, като се конкурират за цената. Ето защо Ericsson очаква през 2014-2015 г. да има големи консолидации, сливания и придобивания на телекомуникационни компании в Европа. Консолидация ще има, а фирмите в сектора ще стават все по-големи и по-малко, заяви пред Investor.bg Милан Госпич. Мобилните оператори се насочват към нови бизнес модели.