Оперативният резултат на австрийския телекомуникационен концерн Telekom Austria Group, който е собственик и на българския оператор Mobiltel, през първата половина на 2013 г. се характеризира с конкурентна среда, трудни икономически условия на повечето пазари и регулаторни изисквания за цените за мобилно терминиране и роуминг тарифи. Това е довело до спад на общия размер на приходите на групата с 1,2% до 2,092 млрд. евро, съобщи концернът.
През първата половина на 2013 г. сегментите Австрия и България са били засегнати от регулаторния натиск и запазващата се силна конкуренция, а в България продължаващият икономически спад представлява допълнителен негативен фактор, отчитат от компанията.
В резултат на това оперативният резултат (Ebitda) пада за първите шест месеца с почти 10% до 330,3 млн. евро, като именно България и Австрия са най-големите негативни фактори за неблагоприятното развитие. Така в България е отчетен спад на приходите от продажби от 18,2% от 243,0 млн. евро до 198,8 млн. евро. Главната причина за тази негативна тендеция са по-ниските национални и международни цени за мобилно терминиране, които са били намалени на две стъпки от 1 юли 2012 г. насам. В резултат на това независимо от по-големия брой връзки се стига до спад в приходите от взаимно свързване до 26,4 млн. евро. В допълнение приходите от първични и свързващи такси са неблагоприятно засегнати от по-ниските цени и не са могли да бъдат компенсирани от увеличаване на приходите от продажбата на оборудване. Приходите от фиксираната мрежа се увеличават със 7,2% на годишна база до 11 милиона евро.
Чистата EBITDA в България отчита спад от 25,1% до 82,4 млн. евро, тъй като понижаването на приходите от 44,2 млн. евро не може да бъде компенсиран от свиването на разходите в размер на 18 млн. евро. Негативните ефекти от намалените от регулатора тарифни намаления от юли 2012 г. възлизат на 13,8 млн. евро. В допълнение към по-ниските разходи за взаимно свързване вследствие на намаляването на цените за терминиране се понижават и оперативните разходи, главно поради по-ниски разходи за продажби и маркетинг в резултат на съкращения в кампании, спонсорство и др. Разходите за персонала намаляват с 13,4%, което се дължи на започналата през 2012 г. вълна от съкращения, която продължава и през първата половина на 2013 г.
В Австрия пък положителните ефекти от програмата за намаляване на разходите са били компенсирани от по-високи субсидии за телефони и по-високи разходи за маркетинг, което води до намаление на коригираната EBITDA. Въпреки силния фокус върху оптимизацията на разходите, намалените оперативни разходи в България не успяват да компенсират негативните ефекти от продажбите. Също така и в Хърватия коригираната EBITDA спада въпреки стабилните оперативни разходи и по-високи други приходи от дейността. Velcom в Беларус намалява разходите си за дейността през второто тримесечие на 2013 г., което има положителен ефект върху EBITDA.
Особено ясно се чувства засилената конкуренция в Австрия, където компанията е лидер на пазара пред T-Mobile и Hutchison. И сливането на двата по-малки конкурента Orange и Hutchison не успява да спре негативната тенденция, докато някои експерти се надяваха след сделката да се сложи край на ценовата война.
Наистина броят на мобилните абонати в Австрия се повишава за първите шест месеца на годината с цели 13%, но средният приход от клиент (ARPU) се свива с 15%. Телекомът отдава това на придобиването на бюджетния оператор Yesss.
След обявяването на резултатите цените на акциите на компанията във Франкфурт се свиха с 2,21% до 5,57 евро за акция.
Полугодишният финансов отчет едва ли е зарадвал и основният акционер в Telekom Austria - America Movil. Мексиканската компания на милиардера Карлос Слим притежава 23,7 процента от компанията. Той закупи пакета миналата година - както и дялово участие в конкурента – холандската KPN, която Слим иска вече напълно да погълне в сделка за 7,2 милиарда евро, което подклажда спекулации за пълно поглъщане и на Telekom Austria. Запознати очакват, че рано или късно Слим планира да придобие мажоритарен дял и в австрийския концерн. Според анализатори обаче този план може би не е близко до реализация - защото Слим вероятно няма да иска осъществява паралелно две мащабни, както и защото австрийската държава има право на вето.
преди 11 години Цените са по-високи и еднакви за две компании в телекомуницациите - ясен белег за картел! Така е и при банките! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години По-скъпи са М-ТЕЛци относно предлаганите от тях услуги - с поне 20% са по-скъпи от Виваком.(поне в ниския ценови сегмент) отговор Сигнализирай за неуместен коментар