Ръстът на Apple минава постепенно в период на застой, но все пак данните за последното тримесечие се погрижиха за облекчение на Wall Street. Американският технологичен гигант Apple обяви малко по-висока от очакваната печалба за третото тримесечие на финансовата си година, приключило в края на юни, съобщи BBC. Същевременно компанията доказа, че търсенето на нейния iPhone остава високо въпреки високата конкуренция.
Компанията е спечелила 6,9 млрд. долара благодарение отчасти на добрите продажби на линията смартфони iPhone.
Тримесечната печалба обаче е намаляла с 22% на годишна база, а маржът също се е свил до 36,9% от 42,8%. Това е второ поредно тримесечие, в което печалбата на Apple остава под миналогодишната.
Приходите също са по-добри от очакваните – 35,3 млрд. долара, макар да отчитат минимален ръст спрямо второто тримесечие на 2012 г., когато бяха 35 млрд.
Компанията е продала 31,2 млн. броя iPhone през периода април-юни, което представлява ръст от 20% на годишна база и рекорд за тримесечие. Най-новият продукт на компанията, таблетът iPad, обаче отчита рязък спад на продажбите с 14% до 14,6 млн. броя.
Средните продажни цени са се понижили до 581 долара от 608 долара преди година.
Въпреки това публикуването на резултатите изстреля акциите на компанията мигновено с 4% нагоре.
Apple прекара по-голямата част от последните 10 години като галеник на потребителите и инвеститорите. Но липсата на нови продукти – последната ѝ иновация, iPad, е от 2010 г. - доведе до загуба на вяра в компанията, а силната конкуренция от страна на южнокорейците от Samsung свиха пазарния ѝ дял.
Феновете на Apple може да очакват нови продукти още тази есен, стана още ясно при представянето на резултатите.
По-скоро разочароващо се приема стратегията вместо да се търсят нови продукти, да се залага още на iPhone и да се примамят нови клиенти с още по-големи дисплеи, както и предвид по-малката покупателна способност на развиващите се пазари да се изкара на пазара и по-евтина версия.
По-детайлна информация за бъдещите проекти Apple не направи. Главният изпълнителен директор Тим Кук поясни, че през есента и през идната година ще бъдат представени нови продукти. В типичния си потаен стил Apple не даде конкретни дати за представянето на iPhone 5 или за това дали ще има по-евтина версия на смартфона. „Особено горд съм със силните продажби на iPhone и с ръста в iTunes Store“, поясни Кук.
Първоначалните коментари на анализаторите бяха смесени. „Мисля, че ще им се наложи да предложат нови продукти, преди печалбата да започне да нараства“, заяви за Ройтерс Даниел Ернст от Hudson Square Research. „При ниските очаквания това би било стъпка в правилната посока“, добави той.
Но Адам Серхан, главен изпълнителен директор на Sarhan Capital в Ню Йорк, не бе впечатлен. „Това бе потискащо тримесечие и историята не се промени. Докато те не представят нов, иновативен продукт както за горния, така и за долния пазарен сегмент, очаквам акциите да продължат да се носят по течението“, посочи той.