Стриймингът на музикални интернет сайтове през уредбата на автомобила вече не е достатъчен. На фона на все по-масовата употреба на смартфони бъдещето на скъпите и печеливши вградени навигационни системи, които предлагат производителите на коли, е застрашено, пише Bloomberg.
Причината е проста: много приложения за навигация са безплатни, а цените на вградените навигационни системи се движат между 500 и 2000 долара.
Още по-голямо предизвикателство е възникването на мобилни навигационни приложения като Waze, чиито 48 млн. потребители пускат в мрежата информация за задръствания и катастрофи, след което приложението променя маршрута на потребителя, като го пренасочва по по-бърз път.
Миналия месец Google Inc. даде по-добра оферта от Facebook Inc. и придоби Waze, която има офиси в Израел и Пало Алто, Калифорния, за 1,1 млрд. долара. Waze има около 40 млн. потребители, които помагат за развитието на услугата. По този начин компанията може да си позволи да съобщава за проблеми по пътя в реално време, за силен трафик в определени дестинации и други. Услугата е безплатна, а разработчикът разчита на приходи от реклама.
Бумът на навигационните приложения за телефони оказва натиск върху автомобилните производители да се адаптират, така че да запазят контрола си върху процъфтяващия пазар на навигационни продукти. Инсталирането на вградени автомобилни навигации в световен мащаб ще нарасне до 2019 г. до 32,7 млн. пъти или повече от два пъти над нивата от 13,8 млн. за тази година, смятат консултантите от HIS Automotive. В САЩ до 2019 г. половината от всички автомобили ще имат навигационни системи в сравнение с дял от 25% в момента.
Дори и компании за навигационни устройства като Garmin Ltd. и TomTom NV вече предлагат приложения за мобилни телефони.
В момента повечето вградени автомобилни навигационни системи не са свързани с мрежата. Вместо това те използват карти, качени върху DVD-та, които използват глобални сателити. Тези карти остаряват по-бързо, особено по отношение на популярните места като кафенета и бензиностанции. Приложенията за смартфони са с по-нови карти, защото постоянно дърпат нови данни от интернет.
"Ако искаш да осъвременяваш картите в колата си, това е скъп и сложен процес, който изисква да отидеш до търговеца", обяснява Джон Канали от Strategy Analytics в Бостън. "При телефоните много приложения осъвременяват картите редовно", допълва той.
Автомобилните производители успяват да увеличат печалбите си от навигационни системи, като ги комбинират със скъпи екстри като кожени седалки, люкове и висококачествени аудиосистеми.
Потребителите обаче не винаги са много доволни. Според изследване на J.D. Power & Associates миналата година нивото на удовлетвореност сред собствениците на автомобили с навигационни системи се е понижило. Най-често срещаното оплакване е, че те са много трудни за употреба.
В същото време 47% от анкетираните през миналата година твърдят, че използват навигационно приложение на телефоните си, докато карат, в сравнение с 37% за 2011 г. 46% от собствениците на автомобили с фабрично инсталирана навигационна система посочват, че не биха си купили такава отново, ако приложението на телефона им може да работи с вградения екран на таблото.
Автомобилните компании се отнасят сериозно към тази ситуация и търсят различни начини да преработят навигационните си системи, за да ги направят съвместими със смартфоните.
Автомобилните и мобилни навигационни приложения в крайна сметка ще се слеят, тъй като те компенсират своите недостатъци, твърди Мишел Муди от Ford. Колите имат по-силна GPS връзка и по-големи екрани. Телефонните приложения пък разполагат с най-новите карти, като потребителите постоянно осигуряват информация за трафика в реално време.
"Истината е, че нито една от двете опции не е идеалното решение. Заедно обаче, те може и да са", посочва Муди.