Японски правни експерти заявиха, че антимонополен случай, свързан с местен ресторант, може да промени начина, по който големи интернет платформи като Google, Facebook и Amazon работят в страната, принуждавайки ги да разкрият работата на своите тайни алгоритми, пише Financial Times.
През юни съд в Токио отсъди в полза на Hanryumura, оператор на верига ресторанти за корейско барбекю, в рамките на антимонополен иск срещу Kakaku.com – операторът на Tabelog, най-голямата японска платформа за отзиви за ресторанти.
Hanryumura успешно аргументира позицията си, че Kakaku.com е променила начина, по който се изчисляват точките от потребителите по начини, които са навредили на продажбите на нейните ресторанти. Въпреки че Kakaky.com беше осъдена да плати 38,4 млн. йени (284 хил. долара) на веригата обезщетение за „злоупотреба с по-висша позиция при договаряне“, интернет компанията обжалва решението.
Според японски правни експерти резултатът може да има по-мащабни последици, тъй като съдът е поискал Kakaku.com да разкрие части от своите алгоритми.
Въпреки че групата ресторанти не може свободно да разкрива публично каква информация ѝ е била показана, искането на съда създава рядък прецедент. Големите технологични групи отдавна твърдят, че техните алгоритми трябва да се считат за търговска тайна при всякакви обстоятелства.
Съдилища и регулатори по целия свят започнаха да оспорват тази позиция, а много компании се оплакаха от негативното въздействие, причинено дори от малки промени в услугите за търсене и препоръки.
„Не е имало случай в закона за конкуренцията някъде другаде по света, където съдът да е поискал от дигитална платформа да разкрие алгоритъма си“, коментира Кентаро Хараяма, адвокат, специализиран в антимонополните въпроси и бивш представител на Японската комисия за справедлива търговия, която е местният антимонополен регулатор.
„Сега съществува риск всяка платформа да прекара няколко години в съда и в крайна сметка да бъде принудена да обясни своя алгоритъм на ищеца“, допълва той.
Японското звено на Facebook заяви, че няма да коментира казуси, свързани с други компании, а Google и Amazon също са отказали коментар.
Hanryumura първо съди Kakaku.com през 2020 г., заявявайки, че промените, които Tabelog е направила в сво алгоритъм за оценки от потребителите, значително е понижил рейтинга на нейните обекти.
Коя Уемура, партньор в Hibiya Sogo Law Offices, твърди, че случаят с Tabelog „безспорно“ ще доведе до повече случаи, поставящи под въпрос справедливостта на алгоритмите съгласно антимонополното законодателство.
„Не смятам, че големите технологични компании виждат това като нещо, което не ги засяга“, допълва той. „Те със сигурност ще обмислят пред какви рискове могат да се изправят потенциално“.