IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Основан от българин стартъп получи финансиране от Sequoia Capital

Calliper попадна в първата кохорта от млади компании в акселераторната програма за Европа на американския фонд и ще получи инвестиция от 1 млн. долара от него

08:46 | 13.06.22 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Коста Колев. <em>Снимка: личен архив</em></p>

Коста Колев. Снимка: личен архив

Да бъдеш една от едва 17 избрани компании от общо състезаващи се 170 000 за благословията на може би най-известния американски фонд за рисков капитал - Sequoia Capital. Точно това се случва на съоснования от българина Коста Колев и базиран в Лондон стартъп Calliper, който попадна в първата кохорта от млади компании в акселераторната програма на Sequoia Capital за Европа - Sequoia Arc 2022.

Calliper и напусналият България едва на осем години Колев получават това признание след seed инвестиционен кръг от 1,8 милиона долара, финансиран от Sequoia Capital, българския фонд за рисков капитал LAUNCHub Ventures, Verissimo Ventures, Tiny.VC и група ангелски инвеститори. 

Американската Sequoia Capital инвестира в нововъзникващи стартиращи предприятия от 1972 г. насам. През последните десетилетия най-известният инвеститор чрез рисков капитал е финансирал компании като Аirbnb, Apple, Cisco, Dropbox, Google, Instagram, Linkedin, PayPal и YouTube. А напоследък поглежда все по-често и към други дестинации – извън САЩ.

В Германия компанията инвестира за първи път през 2013 г. - в 6wunderkinder. Премиерата бързо се превръща в успех и през 2015 г. Microsoft купува базираната в Берлин компания. А това сякаш окриля американците да поглеждат още по-смело към възможностите на Стария континент.   

Неслучайно Sequoia стартира новата си програма именно от Европа - европейският пазар е изключително привлекателен за американските инвеститори в рисков капитал. В сравнение с останалата част на света оценките на стартиращите предприятия тук все още изглеждат ниски, но потенциалната възвръщаемост е още по-голяма. А легендата в бранша Sequoia Capital, която стана известна с инвестициите си в Apple, Google, WhatsApp и Airbnb, става все по-активна и в Европа. А настоящите и бившите компании на Sequoia представляват една четвърт от общата пазарна стойност на акциите на американската технологична борса Nasdaq. Дали тези компании щяха да са толкова успешни днес, ако Sequoia не бе инвестирала в тях?

Всъщност базираният в Силициевата долина фонд за рисков капитал Sequoia Capital финансира изключително рядко компaнии на ранен етап на развитие. Програмата Sequoia Arc обаче е част от усилията му да набелязва навреме стартъпи с потенциал. Става дума за пилотна програма, която провежда най-напред в Европа. Като цяло има тенденция американските инвеститори да поглеждат все по-често към европейската стартъп сцена, но вероятно за първи път фонд от мащаба на Sequoia се ангажира целенасочено с компании в толкова ранна фаза на развитие.

„Виждането ни за потенциала на Calliper съвпадна с виждането на водещ инвеститор като Sequoia, доволни сме”, казва Стефан Ганчев, партньор в LAUNCHub Ventures, която също е подкрепила финансово стартъпа. 

„Инвестирахме рано в компанията, защото се убедихме, че екипът на Коста притежава ясна визия и години съвместна работа. В сферата на колаборативния анализ Calliper разработва продукт, достъпен и за най-младите компании с неголеми екипи. Виждаме го не само като перспективна инвестиция - с продукта си на Calliper ускорява развитието и на други софтуерни стартъпи. Така начинанието на Коста променя начина им на работа в положителен план и ускорява развитието на екосистемата“, казват още от българския фонд.

Всички, попаднали в стартиралата в края на май кохорта на Sequoia, получават инвестиция от фонда в размер на по 1 млн. долара. Те преминават и през осемседмичен курс, за да научат основите на изграждането на компания от други основатели и ментори, който ще продължи до 15 юли.

„Ние започнахме нормален процес на интервюта с компания за рисков капитал. Интересното беше, че дори не знаехме за тази програма Arc…“, казва пред Bloomberg TV Bulgaria Коста Колев. 

Началото на предприемаческия път

„Винаги съм се вълнувал от това как работят нещата и как технологиите се използват за създаване на нови продукти. Първата ми среща с технологиите беше работата в местен магазин за ремонт на компютри в Пловдив, където помагах в почистването на магазина и правех кафета в замяна на това да мога да изучавам компютрите и да играя на Age of Empires. Бях само на пет години, но любовта ми към технологиите и кафето се запази през годините“, спомня си в личния си блог Коста. А в разговор с Bloomberg TV Bulgaria пояснява, че занимава с технологиите от много малък и още първата му компанията – основана преди 10 години, е била в технологичната сфера.

Семейството на Коста Колев напуска България, когато той е едва на 8 години. Получава инженерно образование във Великобритания и Хонконг. През последните 10 години работи активно със стартъпи в Лондон, Хонконг и Берлин и трупа опит в големи компании като HSBC, Shell, Yara International, OVO Group.

Последното му начинание, Calliper, е с мисията да промени начина, по който данните се използват в един стартап, като му предоставят цялото предимство и въвлекат всички екипи в тяхното осмисляне.

В близките планове на Calliper влиза разкриването на офис у нас. В България компанията му ще търси инженери, специалисти по данни и др. „Нашата визия е да направим истински отбор, близко включен не само в създаването на продукта, но и стратегията за продажбите на компанията. Имаме доста големи амбиции, сега просто е време да намерим правилните хора“, казва Колев пред Bloomberg TV Bulgaria. 

Очаквайте разговора с Коста Колев в неделното издание на седмичното технологично издание UpDate в неделя, 19 юни, в 19:30 часа по Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:13 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 4 rate down comment 0
mvr0306
преди 2 години
Не знам защо се рекламират / промотират стартъпи само в ИТ сектора? Те създават продукти от които реално имаме все по-малка нужда...Нужни са разработки касаещи изчистване на планетата от пластмаси, съхранение на енергия, лекарства, нови материали, опазване на биологичното разнообразие. ИТ-стартъпите предлагат все меща които не са критично важни - нови методи за разплащане, управление на бизнес процеси и ит.н.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 1
analog
преди 2 години
"Семейството на Коста Колев напуска България, когато той е едва на 8 години". Щастлив старт в живота. Дано постигне още по-големи успехи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още