Американският технологичен концерн Amazon.com Inc. отчете първата си тримесечна загуба от седем години насам, а резултатът отразява широките икономически тенденции, свързани със спада в онлайн пазаруването, по-високите разходи поради инфлацията и проблемите с веригата за доставки, както и пазарните колебания по отношение на стартъпите за електрически превозни средства.
Приходите на технологичния гигант са се увеличили с около 7% за периода от януари до март на годишна база, което е най-бавният темп от около две десетилетия, тъй като потребителите се върнаха към навиците си отпреди пандемията и са харчели повече пари лично в магазините. Загубата за тримесечието възлиза на 3,8 млрд. долара спрямо печалба от 8,1 млрд. долара преди година, когато рязкото увеличение на онлайн поръчките заради пандемията повиши перспективите на Amazon, пише The Wall Street Journal.
Резултатите на обширната съвкупност от бизнеси на Amazon отразяват няколко течения, които в момента вълнуват технологичната индустрия. Количеството на продуктите, продадени от Amazon през тримесечието, по същество не се е променило в сравнение с предходната година, а компанията отчита 3% спад на годишна база в сегмента на онлайн магазините, който включва продажбите на продукти предимно на водещия ѝ сайт и дигитално медийно съдържание. Това е най-големият спад, откакто този показател беше оповестен за първи път през 2016 г.
Резултатите бяха засегнати и от дела на компанията в производителя на електромобили Rivian Automotive Inc, чиито акции се сринаха с над 65% тази година. Amazon има дял от около 18% в компанията и е реализирал загуба преди данъците в размер на 7,6 млрд. долара заради yчастието си.
Междувременно ръстът на приходите се забавя в бизнеса с абонаменти - който включва предложенията за развлечения Prime - и в дигиталните реклами, където бързото разрастване на компанията през последните години предизвика гигантите в бранша Google и Facebook Meta Platforms Inc. Приходите от рекламни услуги са нараснали с 25% през последното тримесечие на годишна база, без да се отчита валутното влияние - все още бързо, но доста под ускоряванията с 33% през четвъртото тримесечие на 2021 г. и със 76% през първите три месеца на миналата година.
Amazon сигнализира, че предстои още по-голяма несигурност. Тя поясни, че очаква оперативните ѝ резултати за текущото тримесечие да бъдат между загуба от 1 млрд. долара и печалба от 3 млрд. долара. През второто тримесечие на 2021 г. компанията отчете оперативна печалба в размер на 7,7 млрд. долара. Акциите на компанията се сринаха с около 10% в следборсовата търговия в четвъртък след обявяването на отчета, достигайки най-ниската си стойност от юни 2020 г. насам.
„Пандемията и последвалата я война в Украйна доведоха до необичаен растеж и предизвикателства", заяви главният изпълнителен директор Анди Джаси в изявление. Той добави, че Amazon ще се подобри, като работи върху натиска от страна на инфлацията и веригата си за доставки.
Светъл лъч продължава да бъде облачният бизнес на компанията - Amazon Web Services, където приходите нарастват с около 37% през първото тримесечие до 18,4 млрд. долара. AWS отдавна е водещата услуга за изчисления в облака за бизнеса по света, но през последните години подразделението е изправено пред засилващ се натиск от страна на Microsoft Corp. и Google.
След период на огромен растеж, в който компанията се опитваше да отговори на новите потребителски нужди по време на пандемията, напоследък темпът на растеж на Amazon се забави, докато концернът се опитва да се справи с инфлацията, недостига на работна ръка в страната и прекъсванията във веригата за доставки.
През тримесечието компанията е отчела около 6 млрд. долара допълнителни разходи, свързани със загуба на производителност, инфлация и ситуации, при които капацитетът на складовете ѝ е надвишавал търсенето, каза Брайън Олсавски, главен финансов директор на Amazon. Растежът на компанията вече не е ограничен от проблеми, свързани с работната сила или капацитета, поясни той.
Оперативните разходи на Amazon в Северна Америка нарастват с по-бърз темп от приходите. Компанията трябваше да похарчи милиарди, за да поддържа съоръженията си в добро състояние по време на здравната криза. Междувременно общата стойност на стоките, продадени в сайта на Amazon през 2021 г., е нараснала наполовина в сравнение с 2020 г., показва анализ на изследователската фирма Marketplace Pulse.
Тенденцията не е уникална за концерна. Делът на продажбите на дребно в САЩ, които се осъществяват онлайн, се увеличи значително по време на пандемията, достигайки 15,7% през второто тримесечие на 2020 г. През последните три месеца на 2021 г. той спада до 12,9% по данни на американския статистически институт, коригирани спрямо сезонните фактори.
Март е първият месец от началото на пандемията, в който продажбите в електронната търговия намаляват спрямо предходния период, докато продажбите в магазините се увеличават, показват данни на Mastercard SpendingPulse, който проследява трансакциите, извършени през платежната мрежа на Mastercard, както и базираните на проучвания оценки за парите в брой и чековете.
Amazon работи за компенсиране на разходите. Компанията повиши цената на членството за услугата Prime в САЩ от 119 долара на 139 долара годишно, а този месец въведе „такса за гориво и инфлация", която е средно 5% от таксите за изпълнение, които начислява на продавачите, използващи нейните услуги.
По-рано тази година компанията за първи път оповести резултатите от рекламното си звено. Тя отчете 7,87 млрд. долара от продажби на реклами за първото тримесечие, което е с 23% повече в сравнение с предходната година.
Amazon заяви, че очаква своето голямо събитие за пазаруване Prime Day да се проведе през юли. Обикновено това събитие увеличава приходите на Amazon.
Възможно е компанията да изпита допълнителен натиск върху разходите, тъй като опитите на служителите в складовете да се обединят в профсъюзи продължават. В Ню Йорк работниците в най-големия склад на компанията в Стейтън Айлънд гласуваха по-рано този месец за създаването на първия профсъюз на компанията в САЩ.
Макар че Amazon обжалва резултатите и твърди, че федералната агенция, която е контролирала гласуването, се е държала неподходящо, експерти твърдят, че голямото синдикално обединение може да принуди компанията да промени обезщетенията и политиките, което може да увеличи разходите. Работниците във втори обект в Стейтън Айлънд ще гласуват за синдикално обединение тази седмица, а активистите се насочват към други складове в цялата страна.