Акциите на американския стрийминг гигант Netflix Inc. се сринаха с 35,1% в сряда, записвайки най-лошия си ден от 2004 г. насам, след като концернът съобщи, че е загубил абонати през първото тримесечие. Netflix затвори на цена от 226,19 долара в Ню Йорк, като увеличи срива си през тази година до 62% и се превърна в най-лошо представящата се акция в индексите S&P 500 и технологичния Nasdaq 100, изчислява Bloomberg. Делът на Netflix в Nasdaq е 0,8%, а в S&P 500 - 0,3%.
Услугата за стрийминг шокира Wall Street, като загуби 200 хил. клиенти през първото тримесечие - за първи път от 2011 г. насам. Освен това прогнозира, че през второто тримесечие ще изгуби още 2 млн. клиенти.
„Големият проблем на Netflix е, че е твърде лесно да напуснеш услугата", каза Ръс Молд, инвестиционен директор в AJ Bell. Потребителите, които изпитват затруднения от инфлацията, ще се вглеждат внимателно в разходите си, а стрийминг услугите са бърз начин да спестят пари, каза той пред Bloomberg.
Охладняването на клиентите накара Netflix да наруши някои от дългогодишните си правила: през следващите няколко години ще въведе по-евтина опция за абонати, която ще се поддържа от реклами, а още преди това ще започне да се бори с хората, които споделят паролите си.
Акциите на Netflix пострадаха през тази година, тъй като рязкото нарастване на броя на регистриралите се потребители от ерата на пандемията отслабва, а инвеститорите се отдръпнаха от високостойностните технологични акции и акциите на растежа поради нарастващата доходност на облигациите.
Акциите на подобни компании, свързани с работата от разстояние, включително на Etsy Inc, Zoom Video Communications Inc и DocuSign Inc, също са засегнати през 2022 г. от сериозни спадове - от 39% до 51%, тъй като тези компании се затрудняват да запазят инерцията от времето на пандемичните ограничения и затваряния.
През последните години акциите на Netflix бяха любимец на Wall Street, като в началото на годината почти трима от всеки четирима анализатори, които следят компанията, препоръчваха закупуване на ценните книжа.
Сега дори биковете на Wall Street променят мнението си, след като Netflix не успя да изпълни и най-мрачните прогнози, и то не веднъж, а два пъти подред. Анализаторите от Wall Street намалиха целевите си цени за акциите на компанията, а поне девет брокерски компании промениха надолу съветите си за акциите.
Дъглас Анмут от JPMorgan, който намали препоръката си за покупка, поддържана от 2013 г. насам, заяви, че е окуражен от намеренията на компанията да създаде рекламен бизнес модел, който вече сработва за Hulu и Disney+, но отбеляза, че този план все още е в ранен етап.
С понижаването на препоръките компанията за видео стрийминг вече има най-ниския процент на съветите за „купувай“ от 2014 г. насам, показват данни, събрани от Bloomberg.
А междувременно Уилям Акман, милиардерът инвеститор, чийто фонд закупи повече от 3 млн. акции на Netflix през януари, заяви в сряда, че компанията е продала дела си на загуба. В писмо до инвеститорите Акман заяви, че Netflix ще намали възвръщаемостта на фонда Pershing Square с четири процентни пункта. Това означава загуба от около 400 млн. долара.
През януари Акман заяви, че Netflix има „привлекателна оценка", а в сряда написа: „Загубихме увереност в способността си да предвидим бъдещите перспективи на компанията", пише The Wall Street Journal.
Сривът на акциите на Netflix представлява най-големият им еднодневен процентен спад от 15 октомври 2004 г., когато те се обезцениха с 41%, след като компанията заяви, че ще намали абонаментните такси и ще отложи планираното международно разширяване. Това сви пазарната капитализация на компанията с 54,3 млрд. долара, което е най-голямата еднодневна загуба на пазарна капитализация в историята на концерна.
Това е и вторият случай, в който акциите на компанията се сриват тази година. През януари книжата на Netflix се сринаха с повече от 20%, когато компанията заяви, че очаква да добави много по-малък брой абонати, отколкото година по-рано. Така цената на акциите се е понижила с 62% тази година.
В първите месеци на пандемията от коронавирус потребителите се тълпяха към Netflix, тъй като мерките за ограничаване на коронавируса задържаха хората вкъщи, което доведе до рекордно високи стойности на акциите на компанията. Облекчаването на ограниченията и засилването на конкуренцията от страна на други стрийминг услуги през изминалата година създадоха пречки пред растежа на Netflix.
„Никой не очакваше Netflix да обяви, че е загубила абонати. Очакваха забавяне на ръста на абонатите, но това, че Netflix губи абонати, е голям проблем", казва пред WSJ Ипек Озкардеская, старши анализатор в онлайн брокера Swissquote Bank.
В сряда се изтъргуваха над 100 млн. акции на Netflix, което е първият път, в който се преминава тази граница от 2015 г. насам, показват данни на Dow Jones Market Data. Някои големи брокери изглежда са купували „поевтиняването“: Компанията е била най-купуваната акция в брокерската платформа на Fidelity, показва уебсайтът на фирмата. Поръчките за покупка на акциите са надхвърлили с много броя на поръчките за продажба.
Междувременно обемът на търговията с опции, свързани с акциите, са се увеличи в сряда, като според данни на Cboe Global Markets активността е била с около 15 пъти по-висока от тази в обичайни дни. Много търговци изглежда очакват и по-силен спад на акциите или печалба от продължаващ спад. Пут-опциите, които биха се изплатили, ако акциите потънат до 200 или 190 долара, са сред най-търгуваните. Преди отчета популярни бяха кол-опциите, които биха донесли печалба, ако акциите поскъпнат.
По данни на доставчика на данни Shift Search by Vesica Technologies към следобедните часове търговците са платили около 2 млрд. долара за опции на Netflix, т.нар. премия, като по този начин надминаха разходите за опции, свързани с Amazon.com Inc. или борсово търгуван фонд, свързан със S&P 500.
Netflix е една от оригиналните акции на FANG - квартет от големи интернет компании, които отразяват доминирането на технологичните акции на американските пазари. Останалите са Facebook - собственост на Meta Platforms Inc, Amazon и Google - собственост на Alphabet Inc. Някои анализатори включват и Apple Inc. През тази година обаче някои от тези големи концерни показаха затруднения, а анализатори заявиха, че са преразгледали подхода си към търговията с технологичните „тежки“ акции (с голямо тегло в индекса) след някои разочароващи финансови отчети.
Netflix заяви, че проучва възможността за предлагане на по-ниска цена на поддържаната от реклами версия на платформата, за да увеличи броя на абонатите си - промяна за компанията, която от самото си създаване се продава като „убежище за своите членове без реклами“. А по-рано тази година компанията увеличи абонаментната си такса. Ходът пък засилва опасенията на инвеститорите, че повишаването на цените може допълнително да ограничи клиентската база, защото в условията на висока инфлация потребителите следят под лупа разходите за стоки и услуги, които не са от първа необходимост.