Онлайн пазаруването продължава да се разраства все повече в Европейския съюз. Пазаруването от физически магазини, засегнато от ограниченията, и промените в навиците и предпочитанията си имат своите последствия върху електронната търговия, коментира Евростат.
През 12-те месеца преди проучване на европейската статистическа служба за 2021 г. 90% от европейците на възраст между 16 и 74 години са използвали интернет, 74% от които са купили или поръчвали стоки или услуги за лична употреба. Онлайн пазаруването се е увеличило с 1 пр.п. спрямо 2020 г. и с 11 пр.п. спрямо 2016 г. (63%).
Най-високият дял на интернет потребители, купили или поръчали стоки или услуги онлайн през 12-те месеца преди проучването, е бил в Нидерландия (94%), Дания (92%) и Швеция (89%). От друга страна по-малко от 50% са пазарували онлайн в Румъния (44%) и България (42%).
За последните пет години най-големите ръстове в онлайн пазаруването сред интернет потребителите са отчетени в Чехия (27 пр.п.), Словения, Унгария и Румъния (по 26 пр.п.), както и в Хърватска и Литва (по 25 пр.п.).
1
Дрехи, обувки и аксесоари – най-честата онлайн покупка
В трите месеца преди проучването най-често купуваните стоки онлайн са били дрехите (вкл. спортни), обувки и аксесоари, поръчани от 68% от онлайн потребителите.
Те са следвани от доставките от ресторанти, вериги за бързо хранене и кетъринг (31%), мебели, аксесоари за дома или градината (29%), козметични и продукти за красота (27%), следвани от печатни книги, списания и вестници (25%), спортни стоки (без дрехи) (24%), компютри, таблети, мобилни телефони и аксесоари(23%) и детски играчки и стоки (20%).
2
А България?
Тенденциите в България са близки до европейските, но има и любопитни разлики. И сред българските интернет потребители най-често закупуваната стока са дрехите (вкл. спортни), обувки и аксесоари със 75%. На второ място са мебели, аксесоари за дома или градината (31%), а на трето – спортните стоки (без дрехи) с 26%.
Интересното е, че делът на потребителите, поръчващи си храна за вкъщи или работа, е едва 17%, с което категорията се нарежда чак на 6-то място.
На осма позиция пък са лекарства и хранителни добавки с 11% от онлайн потребителите, докато категорията дори не е сред топ 8 на европейско ниво.