Всеки, който е проследил през миналата година церемониите по връчване на филмови награди, като „Оскар"-ите или „Еми", не е могъл да избегне името Netflix. Никоя друга продуцентска компания не успя да събере толкова много номинации и награди през 2021 г., колкото стрийминг услугата от Лос Гатос в Калифорния.
Това се отплаща и във финансово отношение. Както Netflix съобщи в четвъртък при представянето на своите годишни данни, оперативната печалба е нараснала с 35% до почти 6,2 милиарда долара през изминалата финансова година. Броят на абонатите се е увеличил с 8,3 млн. и е достигнал 222 милиона члена - ръст от девет процента.
Въпреки това компанията беше сериозно наказана на фондовата борса. В следборсовата сесия цената на акциите се срина с 20% до малко под 407 долара. Анализаторите очакваха много по-силен ръст, след като през 2020 г., първата година на пандемията, Netflix се възползва силно от блокиранията в света.
По това време компанията бе добавила 36 милиона члена, но през изминалата година увеличението е спаднало до 18,2 милиона потребители. Финансовият директор на Netflix Спенсър Нойман обясни спада на темпото с икономическите последици от пандемията, които сега се усещат по-силно в частните домакинства в региони като Южна Америка.
Мениджърите на компаниите се затрудниха да идентифицират защо растежът се е забавил. Те обвиняват за това забавящата се икономика, особено в Латинска Америка, както и продължителните последици от пандемията. Ръководството призна и потенциалното въздействие на конкурентните стрийминг услуги. Съоснователят Рийд Хейстингс дълго време отхвърляше конкуренцията като проблем, отбелязвайки, че Netflix се разраства, докато много конкуренти навлизат в бизнеса. Но Netflix леко променя мнението си.
„Трудно е да се определи защо придобиването на абонати не се е възстановило до нивата отпреди появата на Covid", заяви главният финансов директор Нойман. Той и колегите му потвърдиха увереността си в дългосрочните перспективи на бизнеса.
Netflix в лудост за харчене
Преди всичко смесените очаквания очевидно предизвикаха безпокойство у много инвеститори. Netflix очаква броят на потребителите да се увеличи само с 2,5 милиона абонати между януари и март. В сравнение със същото тримесечие на миналата година (4 млн. потребители) това представлява значително намаление на растежа.
„Netflix винаги е бил нещо като кандидат за приказка, когато става въпрос за прогнози за потребителите, но сега попадна в малко по-трудна светлина", казва Лора Хой, анализатор в Hargreaves Lansdown. Прогнозата е само малко по-висока от половината на данните за предходната година. Това предизвиква скептицизъм сред инвеститорите дали в дългосрочен план ще постъпят достатъчно средства, за да се финансират в дългосрочен план скъпите филми и сериали.
Така например през изминалата финансова година нивото на дълга на компанията нарасна от 12,5 на 13,7 милиарда долара въпреки положителния свободен паричен поток от около 570 млн. долара. „Netflix може да се окаже в неприятна ситуация, след като миналата година започна да харчи много силно", казва Хой. В резултат на това инвеститорите са „нервни“.
Междувременно финансовият директор на Netflix Нойман подчерта във видеоконферентен разговор с анализаторите по повод представянето на данните, че групата се е представила много добре по отношение на „важни ключови показатели, като времето на престой на нашите потребители или процента на отпадане" въпреки намаляващата динамика на потребителите. Според мениджъра забавянето на растежа е временно. „По принцип не забелязваме структурни промени на пазара“.
Disney Plus и HBO Max инвестират милиарди
Въпреки това през последните години конкуренцията за водещата позиция в отрасъла се засили значително. В лицето на Disney Plus и HBO Max се появиха двама големи конкуренти, които инвестират милиарди, за да спечелят пазарен дял. Това прави все по-актуална и цената на абонамента, която Netflix наскоро повиши в САЩ и Канада.
В същото време силният щатски долар понастоящем създава проблеми за Netflix, след като Федералният резерв на САЩ обяви три повишения на лихвените проценти за 2022 г. Според оценките на Нойман през настоящата финансова година компанията може да загуби около 1 млрд. долара от приходите си само заради валутни загуби. Трендът се забелязвал още през последната половин година.
Конкуренцията също усеща насрещния вятър. Акциите на Disney и Roku също се обезцениха, след като Netflix представи годишните си резултати. И двете компании обаче ще представят резултатите си след няколко седмици.