През изминалата година суперприложението WeChat на Tencent Holdings Ltd. отбеляза забележителен ръст на услугите - от електронна търговия до плащания и търсене, като не се поддаде на правителствените репресии, които целяха да премахнат бариерите в китайската интернет сфера, предава Bloomberg.
Дневните активни потребители на минипрограмите на WeChat - малки приложения в рамките на основната платформа за социални медии и съобщения, са се увеличили с около 12,5% до 450 млн. през 2021 г., заявиха ръководителите на Tencent по време на годишното събитие на WeChat в четвъртък. Собствената функция за търсене на приложението, която някога беше обявена за отговор на Tencent на господстващото положение на Baidu Inc., е увеличила броя на месечните потребители с 200 млн. през изминалата година, добавиха те.
Натрупала повече от един милиард потребители в Китай и по света, WeChat е гръбнакът за онлайн разплащанията и мобилния бизнес на разрастващата се интернет империя на Tencent, която обхваща социални медии, игри и корпоративен софтуер. Продуктът на китайския гигант се развива през годините, предлагайки нови функции като безплатни за изтегляне приложения и кратки видеоканали, които навлизат в територията на конкуренти като Alibaba Group Holding Ltd. и ByteDance Ltd.
Ето най-новите данни, разкриващи огромния растеж на WeChat:
Ежедневните активни потребители на минипрограмите достигнаха 450 млн. през 2021 г. Те са използвали услугите на т. нар. олекотени приложения с около 32% повече всеки ден. Броят на активните минипрограми е нараснал с 41% през 2021 г., докато броят на минипрограмите с платежни трансакции е нараснал с 28% през миналата година.
Повече от 700 млн. души са ползвали услугите за Covid-19, като например за доставки на тестове и резервации за ваксинация.
Трансакциите в сектори като кетъринг, туризъм и търговия на дребно са се удвоили през миналата година след преместването на услугите онлайн. А броят на минипрограмите, предлагани от чуждестранни търговци, е скочил с 268% през последните две години; обемът на трансакциите в онлайн търговията е нараснал с 897%.
Месечните активни потребители на WeChat Search са нараснали до 700 млн. през 2021 г., което е с 40% повече от 500 млн. преди година. Екипът на WeChat Pay се е утроил до 1200 души спрямо 400 през 2016 г. Сега партньори на подразделението са над 1800 банки и финансови институции.
Последното голямо нововъведение на Tencent бяха минипрограмите през 2017 г., а наблюдателите в бранша поставиха под въпрос бъдещото развитие на основополагащата услуга, основана от Алън Джан, особено след като Пекин насочи усилията си за регулация на затворени екосистеми като WeChat, които смята за монопол. В четвъртък компанията обяви, че WeChat е започнала да приема китайския дигитален юан, или e-CNY, в платежната си услуга, което е сериозен тласък за ръководената от централната банка инициатива.
WeChat е сред мишените на репресиите на Пекин в областта на технологиите, които не дават признаци на отслабване повече от година. Надзорният орган за технологиите предупреди интернет фирмите да спрат да блокират конкурентни услуги, което накара WeChat да започне да разрешава външни връзки към приложения, управлявани от компании като Alibaba и ByteDance. Това е част от по-широка кампания на Пекин за премахване на т.нар. "оградени градини" на китайския мобилен интернет, които укрепват контрола на онлайн гигантите върху потребителските данни и печалбите.
През ноември регулаторите наредиха на Tencent да спре да пуска нови приложения или актуализации, след като продуктите ѝ нарушиха правилата за защита на данните, въпреки че оттогава на компанията беше разрешено да възобнови актуализациите на някои услуги.
Най-голямото суперприложение в Китай вероятно ще играе по-голяма роля в бъдещия растеж на Tencent в момент, в койти слабото вътрешно потребление и регулаторните фактори оказват натиск върху ключови бизнеси като видеоигрите и рекламата. Ръководителите на WeChat сигнализираха по време на събитието в Гуанджоу, че звената на приложението ще работят в по-тясно сътрудничество, за да насочват потребителите един към друг. Така например WeCom, корпоративната версия на WeChat, скоро ще се свърже с видео услугата Channels.