Ключова комисия от Европейския парламент одобри забраняването на „тъмните практики“, които подмамват потребителите в мрежата, и рекламното таргетиране на непълнолетни, като част от новите правила, насочени към американските технологични гиганти. По този начин тя зае по-твърда позиция, която може да доведе до проблеми при предстоящите преговори със страни от Европейския съюз, предава Ройтерс.
Законът за цифровите услуги (ЗЦУ), предложен от еврокомисаря по конкуренцията Маргрете Вестагер, принуждава Amazon, Apple, Google на Alphabet и собственика на Facebook – Meta, да правят повече, за да се борят с незаконното съдържание в платформите си, или рискуват да бъдат глобени до 6% от глобалния си оборот.
Предложението на Вестагер трябва да бъде одобрено от страните от блока и от законодателите през следващата година, преди да стане закон – първият по рода си в света.
Позицията на Комисията за вътрешен пазар и защита на потребителите, която се нуждае от зелена светлина от Европейския парламент следващия месец, включва забрана на практиките, които подвеждат хората да дават личните си данни на компании онлайн.
Освен това комисията забранява таргетираната реклама към непълнолетни и дава зелена светлина на обширни правила, които изискват онлайн платформите да бъдат по-прозрачни що се касае до техните алгоритми.
„Движим се в посоката, в която алгоритмите ни играят по демократичния правилник. Не са го правили досега, но ще го правят в бъдеще“, коментира Кристел Шалдемозе, депутат, която ръководи процеса по преминаване на ЗЦУ през Парламента.
„Правим много неща, за да намалим рисковете за демокрацията. Направихме много неща, за да е по-лесно, по-безопасно за потребителите. Създадохме равни условия за компаниите, използващи платформите“, коментира тя.
Депутатът от ЕС Дита Чаранзова коментира, че проектоправилата се отнасят до въпроси, повдигнати от разобличителката на Facebook Франсис Хаугън.
„Те (онлайн платформите) не просто ще трябва да премахват незаконно съдържание, но ще трябва да оценяват реалните вреди, които произтичат от услугите им, върху непълнолетни и към общия граждански дискурс“, коментира тя пред Ройтерс.
Технологичната лобистка група CCIA, чиито членове включват Amazon, Apple, Facebook и Google, призова за компромис по време на гласуването през януари на позицията на комисията.