Американският технологичен концерн Amazon очевидно възнамерява скоро да атакува европейския пазар на доставки на храни. Още през миналата година базираната в Сиатъл компания отвори нов магазин във Великобритания, който вътрешнофирмено се обозначава като Amazon Fresh Marketplace. Абонати на премиум услугата Prime могат да използват приложението на Amazon или сайта ѝ, за да поръчват хранителни стоки от два големи британски супермаркета, като доставката се осъществява още в същия ден от шофьори на Amazon Flex.
Според информация на технологичния сайт The Information американският концерн възнамерява да разшири програмата за онлайн поръчки и доставки на храна в цяла Европа през 2022 г. По този начин той влиза в директна конкуренция с Instacart и други компании, които експандират в сферата на доставките на храна чрез приложение, като Doordash или Uber.
Според The Information улики за плановете на Amazon са се появили в осем отделни обяви за работа, които компанията е публикувала през последните месеци за ръководни позиции в описвания като „бързоразвиващ се“ екип за партньорство в областта на хранителните стоки, който работи в Лос Анджелис, Сиатъл и Арлингтън, щата Вирджиния. Многобройните обяви за работа описват целта на екипа като предоставяне на възможност на „клиентите на Prime да пазаруват от избрани магазини за хранителни стоки в Amazon.com и да получават поръчките си чрез ултрабърза доставка за 2 часа или по-малко“.
В три обяви за позиции на старши акаунт мениджър отговорностите на длъжността са описани като "[изграждане на] трайни взаимоотношения с бъдещи партньори в сферата на хранителните стоки... управление на търговците на Fresh Grocery" и "представяне на Amazon при срещи с търговските партньори". Не е ясно с кои американски супермаркети ще си партнира Amazon, но в подобни обяви за работа в Европа и Обединеното кралство те са описани като „водещи търговци на хранителни стоки“.
Amazon експериментира с доставката на хранителни стоки вече повече от десетилетие, но усилията ѝ до голяма степен са съсредоточени върху доставката на собствените ѝ хранителни стоки. Разширяването на тези усилия за доставки от други супермаркети би отразило стратегията, която Amazon следва, докато разширява своя онлайн пазар от книги до „магазин за всичко“. Интернет търговецът на дребно продава продукти от собствените си марки заедно с продукти от трети страни и преки конкуренти и събира такси от външните търговци за правото да публикуват продуктите си в сайта на Amazon и да използват услугите ѝ за доставка.
Експанзията на Amazon ще засили и без това очертаващата се да бъде кървава битка за пазарен дял в сектора на доставките на хранителни стоки през следващата година. Услугите за доставка на ресторанти, базирани на приложения като DoorDash и Uber Eats на Uber, вече увеличават усилията си за доставки на хранителни стоки. По-рано през тази година DoorDash обяви сделка за доставка на хранителни продукти за веригата супермаркети Albertsons, а Uber наскоро придоби фирмата за доставка на хранителни продукти Cornershop.
Има и цял рояк стартъпи за незабавна доставка, включително Jokr, Fridge No More и Buyk, които наскоро стартираха дейност в големи метрополни райони като Ню Йорк. Всички тези играчи, които се стремят да доставят хранителни продукти за 15 минути или по-малко, се опитват да се възползват от бързо развиващия се пазар, който миналата година се раздвижи благодарение на пандемичните блокади. Според оценки на изследователската компания eMarketer през 2020 г. онлайн продажбите на хранителни стоки в САЩ са нараснали с близо 64% на годишна база, а във Великобритания - с 80% за същия период.
Тази конкуренция вече се очакваше да намали пазарния дял на Instacart, който през 2020 г. представляваше цели 84% от пазара на посреднически услуги за хранителни стоки в САЩ, доставяйки стоки за утвърдени производители на хранителни стоки в традиционни магазини като Wegmans и Costco. Навлизането на Amazon застрашава още повече господстващото положение на Instacart.
Ръстът на приходите на Instacart вече се забави рязко. След като през 2020 г. приходите се утроиха и достигнаха около 1,5 млрд. долара, за тази година се очаква да нараснат само с 10%. Instacart отложи плановете си за първично публично предлагане до 2022 г. или по-късно, тъй като се опитва да разграничи по-добре предложенията си за търговците на дребно на хранителни стоки, за да изпъкне на все по-претъпкания пазар. Компанията се затруднява и от продължаващото текучество на ръководни кадри: В петък новоназначеният президент Каролин Еверсън заяви, че ще напусне само след три месеца начело след спор с главния изпълнителен директор Фиджи Симо относно управлението на взаимоотношенията с търговците на хранителни стоки, съобщи The Information.
Instacart вече даде да се разбере, че ще отговори на навлизането на Amazon на пазара, като се представи за по-надежден съюзник. Instacart заяви, че вижда в Amazon голяма заплаха за търговците на хранителни стоки, с които си партнира, тъй като Whole Foods на Amazon е пряк конкурент. В неотдавнашно интервю за Bloomberg Симо отбеляза, че нейната стратегия е да си партнира с търговците на хранителни стоки, а не да се конкурира с тях.
Amazon и преди е опитвала подобна услуга. През 2015 г. компанията започна да тества програма за доставка на продукти от местни магазини за хранителни стоки. Клиентите можеха да използват приложението Amazon Prime Now, за да поръчат хранителни продукти от избрани местни магазини за хранителни стоки в Манхатън, Сиатъл, Лос Анджелис, Портланд, Чикаго и Сан Диего. Програмата обаче се разпадна в рамките на няколко години, а към 2020 г. предложенията на външни търговци в приложението Prime Now или ги няма, или са доста оскъдни.
По-рано през същата година Amazon закри приложението Prime Now и премести услугите за онлайн поръчки на хранителни стоки за Whole Foods и Amazon Fresh на основния уебсайт на Amazon. Единствените реликви, останали от услугата, са партньорствата на Amazon с аптеката Bartell Drugs в Сиатъл и магазина за хранителни стоки Bristol Farms в Южна Калифорния, които позволяват на местните жители да поръчват стоки за доставка от Amazon.
В изявление за The Information говорителката на Amazon Джесика Канфийлд потвърждава, че Amazon ще предоставя услуги за доставка на хранителни стоки на трети страни в САЩ, Великобритания и Европа. Канфийлд цитира партньорството с Bartell's като доказателство за текущата работа на Amazon в САЩ и отказа да коментира статута на текущите или бъдещите партньорства на Amazon с големи американски търговци на хранителни стоки от трети страни.
„Партньорствата с други търговци на хранителни стоки дават възможност на повече клиенти да пазаруват онлайн и ни позволяват да предоставим на членовете на Amazon Prime по-голям избор, стойност и удобство, докато нашите партньори се възползват от повишената видимост на техния избор и обслужване“, каза Канфийлд. „За да гарантираме, че поръчките за хранителни стоки се доставят възможно най-бързо, използваме различни партньори за доставка“.
В Обединеното кралство програмата Fresh Marketplace на Amazon показва хранителни продукти от веригите супермаркети Morrisons и Co-op в отделни дигитални витрини на уебсайта и приложението на Amazon, подобно на начина, по който продуктите на Whole Foods се показват на уебсайта на Amazon в САЩ. Бивш високопоставен служител на Amazon, запознат с програмата, потвърди, че Amazon работи за разширяване на концепцията Fresh Marketplace в САЩ и Европа.
„Мисля, че Amazon смята, че ако успее да убеди някои големи търговци на дребно във Великобритания и Европа да се включат в продажбата на хранителни стоки чрез нейния сайт, това ще се пренесе и в САЩ“, казва Силвен Перие, президент и главен изпълнителен директор на Mercatus Technologies, която предоставя услуги за електронна търговия на търговци на хранителни стоки.
Един от големите въпроси е дали Amazon ще успее да привлече търговците на хранителни стоки за своята услуга, като се има предвид, че се конкурира с тях чрез Whole Foods. Някои големи търговци на дребно отдавна са подозрителни към намеренията на концерна. Walmart, например, изиска от някои от своите доставчици да спрат да използват Amazon Web Services през 2017 г., опасявайки се, че може да се окаже, че най-големият му конкурент използва неговите данни. Придобиването на Whole Foods от Amazon и неотдавнашното пускане на магазините Amazon Fresh - около 10 във Великобритания и 22 в САЩ - накараха много търговци на хранителни стоки да се обърнат към Instacart, казва Перие.
Той подозира, че една от причините, поради които Amazon разширява своя пазар на трети страни първо във Великобритания и Европа, е, че търговците на дребно в чужбина са по-малко параноични по отношение на това какво Amazon може да прави с техните данни, особено поради силата на европейските закони за поверителност и събиране на данни.
Amazon вече има опора във Франция след партньорство с гиганта в супермаркетите Monoprix през 2018 г. в рамките на прекратената програма Prime Now. А интернет търговецът на дребно планира да разшири дейността си в Германия - най-големия европейски пазар на Amazon - през първото тримесечие на 2022 г., твърди още The Information.
Компанията се сблъска с подобен скептицизъм от страна на американските търговци на дребно на хранителни стоки, когато за първи път се опита да приобщи местните търговци на хранителни стоки към приложението Prime Now през 2015 г. В материал от 2017 г. на браншовото издание Grocery Dive се казва ясно: „Ще помогне ли Amazon Prime Now за развитието на онлайн търговията с хранителни стоки, или е сделка с дявола?“.
В материала се изтъкват опасенията на анализаторите от бранша, че търговците на хранителни стоки, които разчитат на Amazon Prime Now, може да разводнят отношенията си с клиентите, като същевременно предоставят богати данни за пазаруването на клиентите на свой голям конкурент.
Amazon се сблъска с подобен отпор от страна на американските търговци на дребно във връзка с въвеждането на технологията Just Walk Out без касиери. Технологията за безкасово обслужване използва компютърно зрение и множество камери, за да позволи на клиентите да влязат в магазина с приложение, да вземат стоките, които искат да закупят, и да си тръгнат, без да се отписват официално. Клиентите се таксуват за взетите от тях стоки след напускане на магазина.
Amazon е внедрила технологията в супермаркетите Amazon Fresh в САЩ и Великобритания и според някои източници е лицензирала технологията за няколко магазина за бързооборотни стоки и търговци на дребно. През миналия месец Amazon обяви, че е подписала договор със Sainsbury's, една от най-големите вериги супермаркети в Обединеното кралство, за откриване на магазин без каси в Лондон.
Не е ясно дали супермаркетите и големите търговци на дребно ще се чувстват удобно да лицензират технологията.
„Обръщат се към американските търговци на дребно с молба да изпробват тази технология, а след това се заражда този страх: „Ами защо да я тествам и да я изпробвам? В съседство може да се отвори магазин на Amazon Fresh", казва Перие.