Новите навици
Междувременно търговците на дребно наблюдават известни промени в потребителското поведение и създаването на навици за онлайн пазаруване.
„При нас има 12,5% ускорение в популацията на дигиталните купувачи“, уточни Стефан Ташев от eBay. Според него най-голям е бил ръстът в категории като бижута и техника, но най-важното е, че много хора, които преди не са пазарували онлайн, са се престрашили да опитат. „Най-голямата промяна при нас е, че има много голям ръст в трансграничната търговия”.
Въпреки това по време на пандемията най-предпочитани от българските потребителите са били родните онлайн магазини, където са пазарували 90% от пазаруващите в интернет, коментира Иво Тодоров, позовавайки се на изследване на Българската Е-комерс асоциация.
Според Ирина Лазова българският потребител продължава да е мнителен, що се отнася до алтернативните начини за разплащане, и предпочита физическите пари. Това обаче е много утежняващо и скъпо за бизнеса, допълни Стефан Ташев. От своя страна, Българската Е-комерс асоциация заедно с европейската асоциация работи по въвеждането на сертификат за доверени марки за електронните магазини, който се очаква да бъде приет до година-две. Магазините, които разполагат с такъв, ще се ползват с по-голямо доверие от потребителите, коментира още Иво Тодоров.
Повече инвестиции
Предвид огромната конкуренция в сектора участниците в дискусията са на мнение, че играчите в индустрията ще трябва да правят постоянни инвестиции в подобряването на услугите си и за създаването на иновации.
Броят на търговците в eMAG е нараснал с 20%, посочи Разван Бланита. За отношенията с търговците на платформата компанията залага на нюзлетъри, инструменти за търговците за по-голям акцент върху потока от поръчки и върху връщанията на стоки, за да си гарантира, че всичко, което правят, е максимално добро. Marketplace платформата продължава да е силно фокусирана върху това дали продуктите са достатъчно качествени, разглежда подробно оплакванията на потребителите, а през 2020 г. пусна платформата eMAGAcademy, която дава препоръки и съвети на търговците, така че да развиват продажбите си по-успешно.
„Ние сме длъжни да инвестираме постоянно, защото светът е изключително динамичен. Който не може да продължи да иновира, той автоматично ще отпадне“, категорична е Лазова. По думите на Ташев сега конкуренцията е много по-голяма, отколкото тази през 2018 г., а разходите за реклама са „космически“. Той самият не вижда смисъл от инвестиции в десктоп платформи, а по-скоро в мобилни такива.
Бъдещето
Според Бланита от eMAG българският пазар има огромен потенциал за растеж благодарение на засилването на онлайн търговията. „Броят на потребителите, ползващи интернет за пазаруване, продължава и ще продължи да стимулира пазара, както ще направи и диверсификацията на продуктите, които се предлагат“, допълни той.
По думите му изкуственият интелект и машинното обучение ще помагат на водещите онлайн търговци да предоставят персонализирано обслужване на клиентите, а това ще пренесе потребителското преживяване на едно изцяло ново ниво.
Ирина Лазова също смята, че персонализацията е изключително важна, а потребителите все повече се интересуват от това откъде идват стоките им и кой стои зад тях. В бъдеще тя очаква въпросът за устойчивостта на стоките да излезе на преден план в ритейл сектора.
Основни партньори на Investor 20 на Investor.bg са Bosh и eMAG. Събитието се провежда с подкрепата на А1, Финансов холдинг „Елана“, Proxiad Bulgaria и Aurubis Bulgaria.
Медийни партньори на Investor 20 са Bloomberg TV Bulgaria, Dnes.bg, сп. Business BGlobal, Manager.bg.