IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Бумът на онлайн търговията отстъпва място на стабилния растеж на сектора

За новите играчи ще е трудно да се борят с утвърдените имена заради огромните рекламни разходи, кометираха участниците в дискусия на събитието "Investor 20"

19:40 | 02.11.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев/Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев/Investor Media Group

Новите навици

Междувременно търговците на дребно наблюдават известни промени в потребителското поведение и създаването на навици за онлайн пазаруване.

„При нас има 12,5% ускорение в популацията на дигиталните купувачи“, уточни Стефан Ташев от eBay. Според него най-голям е бил ръстът в категории като бижута и техника, но най-важното е, че много хора, които преди не са пазарували онлайн, са се престрашили да опитат. „Най-голямата промяна при нас е, че има много голям ръст в трансграничната търговия”.

Въпреки това по време на пандемията най-предпочитани от българските потребителите са били родните онлайн магазини, където са пазарували 90% от пазаруващите в интернет, коментира Иво Тодоров, позовавайки се на изследване на Българската Е-комерс асоциация.

Според Ирина Лазова българският потребител продължава да е мнителен, що се отнася до алтернативните начини за разплащане, и предпочита физическите пари. Това обаче е много утежняващо и скъпо за бизнеса, допълни Стефан Ташев. От своя страна, Българската Е-комерс асоциация заедно с европейската асоциация работи по въвеждането на сертификат за доверени марки за електронните магазини, който се очаква да бъде приет до година-две. Магазините, които разполагат с такъв, ще се ползват с по-голямо доверие от потребителите, коментира още Иво Тодоров.

Повече инвестиции

Предвид огромната конкуренция в сектора участниците в дискусията са на мнение, че играчите в индустрията ще трябва да правят постоянни инвестиции в подобряването на услугите си и за създаването на иновации.

Броят на търговците в eMAG е нараснал с 20%, посочи Разван Бланита. За отношенията с търговците на платформата компанията залага на нюзлетъри, инструменти за търговците за по-голям акцент върху потока от поръчки и върху връщанията на стоки, за да си гарантира, че всичко, което правят, е максимално добро. Marketplace платформата продължава да е силно фокусирана върху това дали продуктите са достатъчно качествени, разглежда подробно оплакванията на потребителите, а през 2020 г. пусна платформата eMAGAcademy, която дава препоръки и съвети на търговците, така че да развиват продажбите си по-успешно.

„Ние сме длъжни да инвестираме постоянно, защото светът е изключително динамичен. Който не може да продължи да иновира, той автоматично ще отпадне“, категорична е Лазова. По думите на Ташев сега конкуренцията е много по-голяма, отколкото тази през 2018 г., а разходите за реклама са „космически“. Той самият не вижда смисъл от инвестиции в десктоп платформи, а по-скоро в мобилни такива.

Бъдещето

Според Бланита от eMAG българският пазар има огромен потенциал за растеж благодарение на засилването на онлайн търговията. „Броят на потребителите, ползващи интернет за пазаруване, продължава и ще продължи да стимулира пазара, както ще направи и диверсификацията на продуктите, които се предлагат“, допълни той.

По думите му изкуственият интелект и машинното обучение ще помагат на водещите онлайн търговци да предоставят персонализирано обслужване на клиентите, а това ще пренесе потребителското преживяване на едно изцяло ново ниво.

Ирина Лазова също смята, че персонализацията е изключително важна, а потребителите все повече се интересуват от това откъде идват стоките им и кой стои зад тях. В бъдеще тя очаква въпросът за устойчивостта на стоките да излезе на преден план в ритейл сектора.

Основни партньори на Investor 20 на Investor.bg са Bosh и eMAGСъбитието се провежда с подкрепата на А1Финансов холдинг „ЕланаProxiad Bulgaria и Aurubis Bulgaria.

Медийни партньори на Investor 20 са Bloomberg TV BulgariaDnes.bgсп. Business BGlobalManager.bg.

 
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:50 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още