Когато снимката на Франсис Хаугън стана публична тази неделя, тя веднага се разпространи по целия свят. 37-годишната Хаугън е бивш служител, който е изтеглил хиляди документи от системите на Facebook и ги е предал на репортер на Wall Street Journal. Откритията, базирани на тези документи, хвърлиха интернет компанията в криза - за някои наблюдатели най-лошата от президентските избори през 2016 г. насам.
„Обичам Facebook и искам да го запазя“, каза Хаугън в интервю за новинарското издание „60 minutes“ по американския телевизионен канал CBS. Операторът на Facebook, Instagram и WhatsApp имал корпоративна култура, която поставя растежа над безопасността на своите потребители и насърчава социалното разделение, поясни Хаугън.
Тя е специалист по компютърно инженерство и бизнес науки, а през последните 15 години е работила за развитието на различни социални мрежи. Според нея обаче, макар да е виждала много неща в различните платформи, за които е работила, включително Pinterest и Google, „във Facebook беше значително по-зле".
Онова, което е видяла в компанията, я е накарало да предприеме действия, които да покажат на света поставянето на печалбите над обществената безопасност и дори излагането на живота на хората на риск. Въпреки това обаче тя заявява, че не мрази Facebook, а напротив - иска да спаси компанията.
Според нея никой от отговарящите за социалната мрежа хора не е изначално злонамерен и никой не цели да причинява вреди, но самите приоритети в компанията са неправилно подредени. А когато мениджърите там са поставени пред избора между печалбата и обществения интерес, изходът винаги бил един и същ - печалбата.
По думите ѝ в социалната мрежа са осъзнали, че ако алгоритъмът, който се използва за оформяне на началната страница на всеки потребител, се промени така, че платформата да стане по-безопасна за хората, те ще започнат да прекарват по-малко време в нея, ще кликат върху по-малко реклами и съответно компанията ще печели по-малко пари. Затова и въпросната промяна не е била направена.
"Версията на Facebook, която съществува днес, разкъсва обществата ни и причинява етническо насилие по целия свят", коментира Хаугън.
Друг пример за нея е и атаката над Капитолия от януари тази година, когато привърженици на Доналд Тръмп се опитаха да спрат Конгреса от това да избере официално Джо Байдън за президент на САЩ. Хаугън заявява, че тези действия в немалка степен са били провокирани през Facebook.
Отделът на компанията за борба с дезинформацията, в който Хаугън работи, се оказва закрит малко след изборите в САЩ през ноември 2020 г., тъй като от компанията са решили, че такъв вече не е нужен, след като около самите избори няма никакви по-сериозни ексцесии и прояви на насилие. Само около месец по-късно обаче се случват събитията от 6 януари и щурма на Капитолия.
Коренът на проблема според нея се крие във факта, че алгоритъмът на Facebook е настроен така, че да показва на потребителите си съдържание, което е вероятно да ги подразни, защото генерира най-много ангажираност. А именно ангажираността на потребителите с платформата е това, което продава рекламите.
По думите ѝ вътрешнофирмено изследване на компанията е показало, че онова съдържание, което предизвиква най-много полемика и поляризиране на мненията и провокира хората да се разгневяват, води до повече реакции и отделяне на внимание от страна на потребителите.
Хаугън вярва, че основателят и главен изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг „никога не е имал за цел да създаде платформа за омразата, но е позволил да се направят определени избори въпреки страничните ефекти от тях“, водещи до разпространяване на съдържание с омраза в него.
Прекият ефект от това обаче е, че на политическите партии в Европа им се налага да пускат повече негативни реклами, за да достигнат до оптимален брой потребители във Facebook. По думите на Хаугън алгоритмите на Facebook са настроени по такъв начин, че политическите играчи се виждат принудени да водят негативни кампании онлайн, за да могат изобщо да се класират там пред опонентите си, въпреки че това е вредно за обществото като цяло.
Но има нещо, което е дори по-притеснително от несправянето на Facebook с адекватното модериране на съдържанието - това е негативната връзка между психическото състояние на тийнейджърите и Instagram.
Сред документите, които Хаугън изпраща към Wall Street Journal, има такива, които показват, че Instagram засилва сред младежите мислите за самоубийство, хранителните разстройства, както и цялостно депресията.
Интервюто пред 60 minutes предизвика реакция от страна на Facebook. Вицепрезидентът на компанията Ник Клег заяви в свое собствено интервю за CNN, че думите на бившата им служителка съдържат "дълбоко неверни" твърдения и сравнения.
Той признава, че наистина компанията не успява да контролира цялото съдържание, което се излива ежеминутно в нейните платформи, но работата ѝ е „да смекчи и намали лошото съдържание и да усили доброто", като в тази си задача Facebook върши "доста добра работа".
„Ние инвестирахме много в хора и технологии, за да защитим нашата платформа. Борбата с дезинформацията и разпространението на факти е приоритет“, заяви и говорителят на компанията Анди Стоун пред Wall Street Journal.
Така Facebook отново премина напълно в кризисен режим: самата компания хвърли съмнение върху собственото проучване за Instagram, което, както се твърди, е причинило вътрешнофирмени проблеми.
А американският Сенат вече покани Хаугън на изслушване в комисията за „Защита на децата онлайн“. Там се очаква тя да разкаже по-подробно за вредните ефекти от социалните медии.
Хаугън наистина може да се превърне в неприятен противник за социалната мрежа. Тя има почтеността, която е трябвало да защитава във Facebook. Кейти Джейкъбс Стантън, инвеститор, която е работила с Хаугън в Google преди години, я нарече „много интелигентна, честна и трудолюбива. И уау, тя е смела“.
Освен това е трудно мотивите на Хаугън да се представят като съмнителни. Тя не си е поставила за цел да навреди на Facebook, твърди самата Хаугън. „Ако хората просто намразят Facebook още повече заради това, което направих, значи съм се провалила", заявява тя и допълва, че пътят към спасяването на платформата минава през приемането на истината.
преди 3 години Вече три часа - и нито един коментар...? Да не са ги забранили под тази статия? отговор Сигнализирай за неуместен коментар