Zoom Video Communications Inc. отмени плановете си да купи доставчика на кол центрове Five9, след като акционерите на придобиваната компания отхвърлиха сделката в четвъртък. Силен спад на цените на кандидат-купувача свиха предложената за сделката цена с една трета, което е накарало Five9 да откаже офертата, предава Bloomberg.
През юли Zoom обяви намерението си да придобие Five9, доставчик
на софтуер за кол центрове, за да подсили популярното си приложение за видеоконферентни връзки в условията на засилваща се конкуренция. На инвеститорите на Five9бяха предложени по 0,5533 акции на Zoom за всяка акция на Five9, като оценката на сделката беше 14,7 млрд. долара въз основа на цената на затваряне на Zoom на 16 юли от 361,97 долара. Оттогава акциите на Zoom се обезцениха с 28%, завършвайки в четвъртък на ниво от 261,50.
Друг фактор може би е нововъзникващ преглед на сделката от страна на Министерството на правосъдието заради въздействието ѝ върху националната сигурност, тъй като Zoom се изправи пред въпроси за връзките си с Китай. Влиятелната федерална агенция по комуникациите задълбочи прегледа над сделката, след като Министерството на правосъдието на САЩ поиска преразглеждането на придобиването от няколко органа, които да оценят последиците за сигурността от чуждестранното участие в американска компания. Zoom е със седалище в Сан Хосе, Калифорния, но наема „значителен брой служители за научноизследователска и развойна дейност“ в Китай и има центрове за данни, разположени там, се казва в заявлението на компанията.
Сделката „е прекратена по взаимно съгласие“, се казва в съобщение на Five9 от четвъртък. „Споразумението не получи необходимия брой гласове от акционерите, за да се одобри сливането със Zoom“.
Акциите на Five9, които се обезцениха с 10% след обявяването на сделката, поевтиняха с около 1,2% в разширената търговия след новините от четвъртък, докато книжата на Zoom поскъпнаха с по-малко от 1%. Консултантските фирми Institutional Shareholder Services Inc. и Glass Lewis препоръчаха да се гласува против сделката, като заявиха, че перспективите на Zoom са пострадали в постпандемичната среда.
Главният изпълнителен директор на Five9 Роуан Тролоп заяви в отделно изявление, че след офертата на Zoom инвеститорите са изразили увереност „в бъдещите перспективи на Five9“ и „значителния ѝ потенциал за създаване на стойност като самостоятелна компания“. Фирмата насрочи ден на анализаторите на 18 ноември, за да представи своите планове за бъдещето.
Сделката можеше да се превърне във второто по големина придобиване в технологичната индустрия за тази година. Сделката на Microsoft за Nuance Communications за 19,7 млрд. долара, включително дълг, възлиза на 23% премия спрямо предишното затваряне на Nuance и остава втората по големина сделка в бранша. А в рамките на най-голямата технологична сделка за годината Square купи австралийската Afterpay за 29 млрд. долара, което се равнява на 30% премия.
Базираната в Сан Рамон, Калифорния, Five9 произвежда облачно базиран софтуер, който използва изкуствен интелект, за да помогне на компаниите да отговарят на потребителски въпроси и да взаимодействат с тях без значение на езика, локацията и устройствата им. Сред клиентите на Five9 са брандове като Under Armour, Citrix, Athena Health и Lululemon.
Zoom се стремеше към Five9, за да намали зависимостта си от видео и аудио срещите, станали толкова популярни в бизнеса и други организации и да потърси нови начини за растеж в период, в който служителите започнаха да се връщат в офисите, а учениците – в училищата.