Централна и Източна Европа като цяло са все по-важен регион за финтех компанията Revolut, а 25% от клиентите ѝ в световен мащаб са базирани тук. Това разкри в ексклузивно интервю за Investor.bg Виргилиюс Миркес, главен изпълнителен директор на Revolut Bank. Ние разширяваме нашите банкови услуги тук, защото виждаме, че хората се нуждаят от по-голяма сигурност на парите си, каза Миркес. Припомняме, че от март и българските клиенти на Revolut могат да се възползват от услугите, които компанията може да предоставя благодарение на своя европейски специализиран банков лиценз.
Компанията вече има над 230 хил. клиента в България, добавяйки за две седмици след анонса на новата услуга над 10 хил. потребители в страната ни. Според Миркес финтех компанията е успяла да удвои клиентската си база в България през пандемичната 2020 г., а мениджърът е уверен, че и през текущата година компанията ще постигне същия ръст по този показател.
Стартирана през 2015 г. от Николай Сторонски, Revolut предлага нарастващ брой услуги чрез приложението си, включително предплатена дебитна карта без чуждестранни такси за трансакции, преводи в чуждестранна валута, инструменти за бюджетиране и търговия с криптовалута. Компанията бе оценена на 5,5 милиарда долара в частен кръг за набиране на средства миналата година.
През изминалата година Revolut откри своя специализирана банка в Полша и Литва и започна да предлага кредитни продукти и в двете страни. Наскоро банковият лиценз беше разширен на още 8 пазара в Централна и Източна Европа, включително Кипър, Естония, Гърция, Латвия, Малта, Румъния, Словакия и Словения. Специализираният банков лиценз позволява на Revolut Bank да предоставя ограничени банкови услуги чрез приложението Revolut, както и редица финансови услуги и продукти, предлагани от други компании от Revolut Group.
Отвореното банкиране, на което разчитат подобни финтех компании, обаче също се сблъсква с предизвикателства, особено по отношение на възприятието на клиентите. Голяма част от тези предизвикателства касаят доверието и безпрецедентния достъп, предоставен на доставчици на трети страни. Проучване, проведено от ING през октомври 2020 г., показа, че само 30% от респондентите в цяла Европа се чувстват комфортно с това тяхната банка да споделя финансови данни с други компании дори ако са дали предварително съгласие банката им да го прави. По подобен начин и проучването на Ipsos MORI показа, че макар 75% от банковите клиенти да искат достъп до данните за това как харчат парите си, само 40% твърдят, че ще бъдат готови да предоставят информация на банките да получат такива информации.
Revolut стартира функцията Open Banking миналата година и я разширява поетапно на пазарите в ЕС. Тази функция дава възможност на клиентите да свържат своите външни банкови сметки с Revolut, да попълват лесно сметката си и да имат много по-изчерпателен и лесен за ползване преглед на своите финанси, както и по-голям контрол и надзор, пояснява Виргилиюс Миркес.
По думите му отвореното банкиране е проектирано да бъде много сигурно. „Има толкова много възможности в тази област, ние сме в началото на използването ѝ. Промяната на традиционната индустрия и промяната на възприятията на клиентите никога не са били лесни, но се надяваме, че това ще се промени, когато клиентите видят стойността, която получават от всичко това“, казва още мениджърът.
В разговора си с редакцията на Investor.bg главният изпълнителен директор на Revolut Bank прави и анализ за бъдещето пред финтех бранша на фона на продължаващата пандемия.
„Първата вълна от финтех се появи след срив на банките през 2008 г. Сега, на фона на предизвиканото от пандемията забавяне на икономиката, можем да очакваме нова голяма вълна от финтех компании, а тези, които вече работят, вероятно ще станат още по-силни. Революцията през 2020 г., въпреки почти никакви маркетингови разходи и много инициативи за намаляване на разходите, е забележителна. Пандемията е заплаха за традиционните финансови институции, които плащат за клонове и офиси, които не се използват по време на блокиранията. Току-що обявихме глобално преминаване към постоянна гъвкава работна политика. Нашите служители избраха свободата да избират дали искат да работят от вкъщи или от офиса. Те се отнасят към офиса по-скоро като място за срещи за брейнсторминг, отколкото като индивидуално работно място, което обичат да извършват от вкъщи. Ние следваме предложенията на нашите служители и световните тенденции. На фона на толкова лесната работа от разстояние от технологична гледна точка сега се насочваме към глобалния фонд от таланти, независимо от местоживеенето им.
Искаме да привлечем най-добрите световни таланти в Revolut - включително и от България“, казва мениджърът. Виргилиюс Миркес цитира и изследвания, според които през едната година на пандемия човечеството е постигнало напредък в дигитализацията, какъвто иначе би постигнало за пет години. „Това създава огромна възможност за финтех компаниите, защото хората са по-склонни да използват цифрови услуги“, заключава мениджърът.
Въпреки високите оценки на финтех стартъпите все още има опасения относно устойчивостта на техния бизнес модел. Те трябва да подбиват големите банки по отношение на цената, като същевременно се опитват да гарантират, че осигуряват същото ниво на сигурност на клиентите. Това, при всички положения, ще бъде предизвикателство и за Revolut.
преди 3 години Защо Револют не се регистрира като "банкова инмституция" в България?Така парите на българите в нея ще са сигурни.Сега е регистрирана в Латвия. Следователно лесно може да вземе лиценз в България, но не иска (https://***.bonkers.ie/blog/banking/is-your-money-safe-with-revolut/) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години тоя револют е на *** - олигарси, сиреч - на кремъската мафия! отговор Сигнализирай за неуместен коментар