Планът на Google за блокирането на популярния инструмент за проследяване в мрежата, наречен „бисквитки“, причинява безпокойство сред разследващите от Министерството на правосъдието на САЩ, които са разпитвали ръководителите в рекламната индустрия дали ходът на гиганта в уеб търсенето ще накърни интересите на по-малките конкуренти, предава Ройтерс, позовавайки се на запознати източници.
Google, част от холдинга Alphabet Inc, обяви преди година, че ще забрани някои бисквитки в своя браузър Chrome, за да увеличи поверителността на потребителите. През последните два месеца Google предостави повече подробности, което накара конкурентите в индустрията на онлайн рекламата да се оплакват от загубата на инструмента за събиране на данни.
Разследващите от Министерството на правосъдието са се интересували от това как политиките за Chrome, включително тези, свързани с бисквитките, влияят върху рекламната и новинарската индустрия.
Те са разпитвали дали Google използва Chrome, който има 60% пазарен дял в световен мащаб, за да намали конкуренцията, като попречи на конкурентни рекламни компании да проследяват потребителите чрез бисквитки, като същевременно си оставя вратички за събиране на данни с бисквитки, инструменти за анализ и други източници.
Тези разговори са доказателство, че властите следят под лупа проектите на Google на глобалния пазар на онлайн реклами, където той и номер 2 на пазара Facebook Inc контролират около 54% от приходите. Разследването обаче може да не доведе до съдебни действия, застрахова се Ройтерс.
Мениджъри на повече от дузина компании от редица сектори са разговаряли със следователите от Министерството на правосъдието, каза един от източниците.
Правителството разследва бизнеса на Google за търсене и реклама от средата на 2019 г., а през миналия октомври даде Google на съда за предполагаемо използване на антиконкурентни тактики, за да запази господството на своята търсачка.
Междувременно стана ясно, че Google ще инвестира над 7 млрд. долара в САЩ тази година и ще създаде хиляди работни места. „Планираме да инвестираме над 7 млрд. долара в офиси и центрове за данни в САЩ и да създадем поне 10 000 нови щатни работни места в Google тази година“, заяви Сундар Пичай в изявление.
Пичай каза, че Google "иска да бъде част" от икономическото възстановяване на Америка от пандемията и инвестира в някои общности, които са нови за компанията, както и се разширява в други в 19 щата. През 2020 г. услугите на Google са формирали икономическа активност за 426 млрд. долара в САЩ, добави Пичай.
Съобщението се случва на фона на натиск от десетки американски щати, които обвиняват интернет гиганта, че злоупотребява с господството си в търсенето, за да премахне конкуренцията.
Компанията майка на Google Alphabet отчете през миналия месец 50-процентен скок на тримесечната печалба до 15,2 милиарда долара, тъй като нейният бизнес с дигитални реклами процъфтява