Момчил Зарев има над 20 години опит като технологичен директор и бизнес лидер за създаване и разработване на софтуерни приложения и продукт, мобилни приложения и сигурност за уеб решения.
От 2020 г. той е на позиция главен търговски директор в "Сирма Солюшънс" АД. Неговата кариера в компанията започва през 1999 г. като софтуерен инженер.
Зарев ръководи отдела за развитие на мобилни решения, като активно участва в създаването на нови мобилни приложения, платформи и услуги за финансовата индустрия, търговията на дребно и TELCO. Той е член на надзорния съвет на "Сирма Груп Холдинг" от 2009 г., а през 2012 г. става член на управителния съвет на "Сирма Солюшънс" АД и технически директор в компанията. Той е сред изявените ментори в Еleven VC, един от най-активните инвеститори в стартъпи на ранен етап в ЦИЕ.
Момчил получава магистърска степен по математика и информатика през 2004 г. от Софийския университет "Св. Климент Охридски".
Една ретроспекция на технологичното развитие в банковия сектор ни показва какво се случи в последните две десетилетия. Поведението и интеракцията на банковите клиенти с организациите се изразяваше основно в посещение на банков офис, комуникация на живо и обмяна на хартиени документи. Малко по-късно се появиха базови интернет банкови услуги, но тяхното налагане стана сравнително бавно, независимо от удобствата, които предоставяха.
Не след дълго дойде ред и на мобилното банкиране и различни мобилни услуги. Започнаха да се въвеждат по-интензивно онлайн управление на сметки и разплащания, заявка за кредити и т.н., което от своя страна доведе и до нуждата от последно поколение услуги, като интелигенти виртуални асистенти т.нар чатбот, които предоставят алтернативен канал за комуникация. Сред другите технологични иновации са дигиталните портфейли, видео банкиране и т.н
Ще изместят ли технологиите дейностите на част от фронт-офис служителите?
Технологичните решения като чатботове са създадени, за да улеснят работата на служителите от кол-центровете и да запълнят нишата, която не беше покрита от интернет и мобилното банкиране, а именно предлагане на индивидуални продукти и услуги на конкретния клиент. Тези решения предоставят на клиентите среда, където могат да бъдат зададени въпроси за продукти и услуги без клиентът да има съответни познания за тях. Например един клиент има питане „Имам нужда от нов автомобил, какво е необходимо, за да получа финансиране”?
Виртуалният асистент може да предостави пълна информация за потенциалните кредитни възможности на клиента, без дори в питането да са използвани ключови думи като “кредит” “лизинг” и т.н. Този тип комуникация е възможна поради бързото развитие на технологиите в областта на алгоритмите с изкуствен интелект, машинното обучение, технологиите за естествена обработка на езика (NLP), даващи възможност на компютъра да анализира и разбира какво всъщност пита човекът, а не чрез използване на специфични термини. Тези технологии позволяват да се разберат питания на естествен език и съответно естествено връщане на отговори към потребителя, което преди се осъществяваше от банковите консултанти.
Това е една от сферите, в които „Сирма“ е водеща компания; ние развиваме продукти благодарение на натрупаната в продължение на над 20 години технологична експертиза. Нашата чатбот платформа Мелинда позволява създаване на най-добрите решения с интелигенти алгоритми за банките и финансовите институции.
Чатботът Мелинда не се ограничава само до текстово изразяване. С помощта на Speech-to-text и text-to-speech функционалността ботът може да имитира естествен разговор и на смарт гласови устройства.
Какво различава Мелинда от съществуващите решения на пазара?
В ролята си на интелигентен бот от ново поколение Мелинда променя начина на водене на комуникацията с клиентите, като не изисква конкретика в изказа от тяхна страна. С помощта на AI (ИИ) се улавят намеренията и разговорът е по-близък до естествената реч. Това води до възможност да се предлагат повече банкови услуги и да се излезе извън досега наложената роля за чат-решенията, а именно да подпомагат клиентите само по конкретни ключови думи и въпроси.
Новото поколение чатботове се превръща в активен канал за продажби и комуникация с клиентите. Чрез интеграции със съществуващите системи е възможно да се предоставят услуги, които са налични в интернет и мобилно банкиране, като персонализирани данни за салдо и анализи по сметка, движения по сметки, задължения по кредити и пр. Също така може да се осъществяват активни операции - инициализация на трансакции, кандидатстване за кредити, откриване на сметки и пр.
С помощта на друго наше решение, свързано с технологиите за обработка на големи масиви от данни, може да се създават аналитични справки и да се извличат препоръки за клиентите. Използвайки комбинацията от Мелинда и нашата технология за анализ на BigData, банките имат възможност да разбират по-добре клиентите си, какви са техните навици и индивидуални нужди. По този начин банката ще може да бъде много по-полезна на клиентите си в предложението на допълнителни продукти и услуги.
360-градусов изглед върху клиента. Има ли го и защо е важен?
Профилирането на клиентите, заедно с възможността за 360-градусов изглед, позволява на финансовите организации да предлагат и комбинират различни видове продукти и решения, съобразени както с клиентската история, жизнения цикъл на потребление на продуктите, така и с етапите от живота на клиентите. Наличието на тази функционалност е все още слабо застъпено в банковия сектор в България.
Например едно физическо лице има нужда от потребителски кредити /лизинг за автомобили, след това идва ред на ипотечен кредит, с напредване на годините клиентите започват да се замислят и за продукти с инвестиционна цел, допълнително пенсионно осигуряване, застраховки Живот, промяна на основното жилище – по-голямо или втори дом и т.н.
Ако клиентът е същевременно и бизнес потребител на съответната банка, има още възможности – фирмено кредитиране, инвестиционни кредити и т.н. Много са посоките, в които финансовите консултанти могат да разгърнат своите предложения. Ако разполагат с 360-градусова информация за клиентите си, служителите ще бъдат улеснени от обобщената информация, поднесена в удобен табличен вид, подпомогната от алгоритмите за прогнозно поведение и потребление. Всичко това са данни, които финансовите институции имат, но те съществуват в различни силози, а технологиите с изкуствен интелект позволяват да се види връзката между тях и пълната информация за клиента.
Помагат ли технологиите при пазарни манипулации и превенция на измами?
Приложението на технологиите с изкуствен интелект за финансовите институции е възможност за идентифицирането на подозрителни търговски дейности, анализиране и търсене на специфични модели в действията, извършвани от търговец или други участници на пазара. Тези действия се основават на правилата, определени от регулаторите, които определят целеви рискови поведения и обекти или модели. Такива подозрителни търговски дейности се наричат „предупреждения“, сигнализиращи за възможна пазарна злоупотреба.
Служителите, които се занимават с оценката на риска и съответствието, преглеждат сигналите и въз основа на действителните сделки, обогатени с допълнителна контекстуална информация (новини, имейли, гласови комуникации, пазарни данни, исторически търговски дейности, извършвани от търговеца), определят дали сигналите се нуждаят от допълнително разследване.
Накрая, но не на последно място - възможностите за засичане на неправомерни действия и измами, т.нар. фрауд детекшън, и създаване на персонален кредитен рейтинг, се правят чрез технологии, базирани на машинно обучение и ИИ. Те позволяват навременно установяване на привидно легитимни, но съмнителни по своята същност и логика, финансови транзакции, което улеснява банките в техните противодействия и превенция срещу прането на пари.
Какво е необходимо за успешната дигитализация на една банка?
Мисията е възможна, когато се работи като екип. За да бъде успешно разработена и внедрена дигитална иновация в банките, има една проверена от времето формула - съвместна дейност между технологичните експерти и домейн експертите във финансовата сфера. Доверието в опита и знанията на всяка от страните е основата върху която надграждаме нашите иновационните решения.
При въвеждането на дигитални продукти и услуги в банките така наречената co-creation на стойност е трудно постижима без помощта на партньорите от банковия сектор. Те знаят какви са проблемите и какво трябва да се направи, а ние от своя страна познаваме технологичната част за решаването на конкретните бизнес/потребителски проблеми.
Когато банковите мениджъри се консултират с водещите технологични компании на пазара, те получават професионални съвети коя технология е най-подходяща за тяхната банка и системи, какви са възможностите и алтернативите, за да бъде създадено или внедрено работещо и надеждно решение. Сътрудничество за създаване на нови продукти, услуги и опит - това е новото нормално.


ГДБОП предупреждава за нова измама с автомобили
Хванаха за ден 21 шофьори с алкохол или наркотици
Румен Радев приема още две партии утре
"ДПС-НН": Охраната на Пеевски е от четирима служители на НСО, автомобилът е на партията
Хороскоп за 18 декември 2025
Прагматизмът, Саудитска Арабия и новите модели ще движат игрите и е-спортовете
Основателят на iRobot за фалита и роботиката, част 2
Основателят на iRobot за фалита и роботиката, част 1
Кен Грифин: Европейските пазари не са достатъчно дълбоки и силни
САЩ търси съюзниците за приближаване на AI веригите на доставки
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Радев: Дълги години се твърдеше, че младите хора у нас не се интересуват от политика
След делфина във Венеция се появи и тюлен монах
Вучич иска информация от Русия за смъртта на представител на сръбска компания
Ник Райнър може да получи смъртна присъда за убийството на родителите си
Михайлов: Ще има достатъчно българско свинско за празниците