Американският интернет гигант Alphabet заплашва Австралия със закриване на търсачката си Google, ако бъде задължен да плаща на медийни компании за разпространението на тяхното съдържание. Американската група реагира на плановете на австралийското правителство за нови медийни закони, според които IT гиганти като Alphabet или Facebook трябва да плащат пари на местните медийни компании, ако разпространяват съдържанието им. Австралийското правителство иска да им се плаща и за линкове и визуализации в резултатите от онлайн търсенето, предава DPA.
Законопроектът предвижда интернет гигантите да договарят с издатели и телевизионни оператори такса за използване. Ако преговорите се провалят, назначен от държавата арбитър трябва да определи какви да са ставките. Google била готова да плати на издателите пари за тяхното съдържание, но не при условията, предложени от австралийското правителство.
„Ако тази версия на медийните насоки стане закон, тогава няма да имаме друга реалистична възможност, освен да направим функцията за търсене на Google в Австралия недостъпна“, казва по време на изслушване в австралийска парламентарна комисия мениджърът на Alphabet Мел Силва, отговарящ за Австралия и Нова Зеландия. „И това би било лош резултат не само за нас, но и за австралийците, медийното разнообразие и малкия бизнес, които използват нашите продукти всеки ден“.
Бърза реакция дойде от премиера Скот Морисън: „Не реагираме на заплахи“. Австралийският парламент и правителството са били отговорни за изготвянето на законите за това, което може да се прави в страната, пояснява Морисън. "Това се прави в нашия парламент. Прави се от нашето правителство. И така работят нещата в Австралия".
Силва осъди закона като пристрастен. Той криел неизчислими рискове за финансите и операциите на Google. Facebook също се обяви против него и заплаши да премахне новинарското съдържание (нюзфийда) от своята платформа в Австралия.
Страната може да стане една от първите, принуждаващи дигиталните платформи да плащат за използваното съдържание. Правителството е поискало Австралийската комисия за конкуренцията и потребителите да изработи задължителен кодекс, който да регулира отношенията между медиите и цифровите платформи. Предишната идея бе кодексът да бъде доброволен, но преговорите с двете платформи се провалиха.
В него ще бъдат включени задължения за споделяне на данни, класация и подреждане на новинарско съдържание, както и споделяне на приходите, генерирани от новини. Предвиждат се и обвързващи механизми за решаване на спорове.
От всеки 100 австралийски долара, похарчени за реклама, близо една трета отива при Google и Facebook, показват данните на комисията по конкуренцията.
Австралийският пазар на онлайн реклами се оценява на близо 9 млрд. австралийски долара (5,72 млрд долара) годишно и нарасна над осем пъти от 2005 г., посочви министърът на финансите Джош Фрайденберг.