Британски регулатори разследват дали инициативата на Google за поверителност ще засегне възможността на медиите да генерират приходи. Това е първото голямо антитръстово разследване на регулаторите след Brexit, пише Bloomberg.
Службата по конкуренция и пазари (CMA) заяви, че ще разгледа хода на Google да ограничи начините, по които се събират рекламните данни, защото този ход може да „попречи на конкуренцията в дигиталната реклама, утвърждавайки пазарната мощ на Google”.
Британското разследване добавя ново правно главоболие към останалите, насочени към Google в глобален мащаб. Базираната в Калифорния компания е изправена пред дела от Министерството на правосъдието на САЩ и от такива, заведени от няколко щата във връзка с антиконкурентни практики.
Новото разследване започва в момент, в който фокусираната в технологиите CMA се подготвя да представи новия дигитален регулатор по-късно през пролетта.
Казусът се засяга решението на Google да ограничи бисквитките, които помагат на рекламодателите да следят интернет навиците на потребителите и да определят ефективността на различни реклами. Chrome на Google е доминиращият уеб браузър, а промените ще бъдат последвани от конкурентни продукти, базирани на технологията на Google, като Edge на Microsoft.
Google, която е звено на Alphabet, твърди, че би работила със CMA, докато разработва „нови предложения, за да постави акцент на една здрава, подкрепена от реклами мрежа без бисквитки на трети страни“.
През ноември издатели и компании за рекламни технологии се оплакаха, че промените в поверителността ще засегнат възможностите за събиране на информация за онлайн потребителите, които им помагат да предлагат по стойностна реклама. По-малките медийни компании пък са изправени пред риск да загубят до 75% от приходите си, посочват те.
Недоволните, обединени в групата Marketers for an Open Web, твърдят, че разследването във Великобритания е „съществено за бъдещето на онлайн бизнесите, включително на медии, технологични фирми и рекламодатели“.