Причинените от киберпрестъпността щети стават все по-скъпи за компаниите и техните застрахователи. Според анализ на Allianz престъпните хакери са причинили 85 процента от щетите в киберзастраховането през последните пет години. Открояват се два вида атаки: онлайн изнудване с използване на злонамерен софтуер за криптиране („рансъмуер“) и атаки от типа Denial of Service („DDoS“), при които хакерите заливат компютърните мрежи с искания за достъп и ги парализират.
Дъщерното дружество на Allianz за индустриално застраховане AGCS е оценило общо 1736 доклада за киберщети от няколко застрахователи от 2015 до 2020 г. Общият размер на щетите е 660 млн. евро, а тенденцията е за увеличение от година на година - което се дължи и на факта, че все повече компании сключват киберзастраховки.
Застрахованите загуби са само върхът на айсберга, тъй като по-голямата част от компаниите по света все още не са предприели никакви полици за киберобластта. Експертите на AGCS посочват, че само през последната година е имало 500 000 случая на онлайн изнудване, които са стрували на компании, асоциации и публични институции над 6 млрд. долара.
За компаниите и застрахователите доста неприятен е изводът, че програмистите на злонамерен софтуер не само сами вграждат своите продукти, но и все повече ги продават на други онлайн престъпници. Според проучването епидемията от коронавируса увеличава проблема, тъй като много служители работят у дома, с по-лоша ИТ сигурност, отколкото в офиса. От началото на тази година, според изчисленията на Интерпол, броят на хакерските атаки се е увеличил с около една трета.
В чисто цифрово изражение обаче повече от половината от анализираните киберщети не се дължат на престъпници. Оказва се, че грешки на служителите, сривове на IT системи или платформа или дори загубата на данни са много по-често явление от хакерските атаки, но причиняват по-малко щети. Най-големият дял от разходите за киберщети - около 60 процента общо - възникват, тъй като в много случаи операциите са парализирани.
Друг нарастващ проблем са кражбите на данни на клиенти. Експертите на AGCS посочват случаи като тези на хотелската група Marriott, където хакерите са откраднали личните данни на 300 млн. клиенти през 2018 година. Според проучването разходите се увеличават и в това направление - не на последно място, защото впоследствие надзорните органи често налагат високи глоби на засегнатите компании.