Китай публикува нов проект на антимонополни правила за своите онлайн платформи, подсказвайки за нарастващото желание на властите в Пекин да овладеят своите доминиращи технологични компании, пише Wall Street Journal.
Китайската държавна администрация за пазарна регулация обяви, че ще търси обратна връзка за правилата, обхващащи множество потенциални антимонополни практики в страната, включително предлагането на един продукт на различни цени при различни потребители.
Моментът, в който това се случва, изненада някои от играчите на пазара. Предложенията за нови правила бяха обявени след внезапната намеса на регулаторите миналата седмица, довела до спирането на първичното публично предлагане на Ant Group.
Планираното IPO за 34 млрд. долара на Ant, финансово звено на Alibaba Group Holding, трябваше да е най-голямото в историята. Регулаторите отмениха листването само два дни преди пазарния дебют в Шанхай и Хонконг, а случилото се отекна в китайската технологична и финансова индустрия.
Днес Alibaba провежда годишната си разпродажба – Денят на самотните сърца, която обичайно получава титлата най-голямо събитие за онлайн търговия в света. Миналата година то генерира 38,3 млрд. долара приходи от продажби и служи като напомняне за влиянието на компанията във втората по големина икономика в света.
„Регулаторите изпращат послание до онлайн платформите да се държат добре“, коментира Хъ Дзин, адвокат в базираната в Пекин GEN Law Firm. По думите му предложените правила вероятно целят да помогнат на усилията на лидерите на страната да насърчат вътрешното потребление в следващите пет години. Постигането на тази цел може да накара регулаторите да разчистят онлайн пазара и да гарантират, че конкуренцията е справедлива и потребителите са добре защитени, твърди Хъ.
Властите по целия свят реагират на бързия растеж и нарастващото влияние на интернет платформите, а развитието на изкуствения интелект и обработването на масиви от данни предизвикват нови регулаторни дилеми. Технологичните компании в Китай, които до голяма степен са неизменна част от живота на местните потребители, тази година станаха още по-влиятелни, тъй като пандемията допълнително ускорява насочването към онлайн платформи.
В предложенията си пазарният регулатор в Китай заяви, че планира да таргетира определени практики, като несправедливото ценообразуване на продуктите чрез завишаването на цените или подбиването им. Други регулации могат да са насочени към използването на данни и алгоритми за предлагането на различни цени на различни потребители, или използването на пазарното влияние за ограничаване на продажбите на конкурентните платформи.
Регулаторът предлага да се създаде система за преглед, която да гарантира, че платфомите не злоупотребяват с пазарната си позиция. Съгласно предложените правила нарушителите могат да се сблъскат с отнемане на активи, технологии или интелектуална собственост. Мрежовата инфраструктура и лицензираните ключови технологии също могат да бъдат подложени на проверки от властите.