Комисията към Камарата на представителите в САЩ, която следи за злоупотреби с пазарна мощ от страна на четирите големи технологични компании в страната, установи, че те са използвали „убийствените си придобивания“, за да потискат конкурентите си, да налагат прекалено големи такси и да принуждават малките бизнеси да сключват с тях неблагоприятни договори в името на печалбата, предава Ройтерс.
Антимонополната подкомисия към Съдебната комисия издаде препоръка, според която Google, Apple, Amazon.com и Facebook, които имат обща пазарна стойност от над 5 трлн. долара, не трябва едновременно да контролират и да се конкурират в свързани бизнеси.
Докладът също така силно препоръчва структурно разделяне на бизнесите, но не казва конкретно коя компания трябва да бъде разделена.
Обхващащият 449 страници доклад е резултат от първия подобен преглед на технологичната индустрия от страна на Конгреса. Текстът предлага големи промени в антитръстовото законодателство и описва десетки случаи, в които компаниите са злоупотребили с властта си. Проучването показва, че концерните са се стремили да направят каквото могат, за да поддържат господството си над големи части от интернет.
„Казано по-просто, компаниите, които някога бяха малки, стартиращи аутсайдери, оспорващи статуквото, са се превърнали в монополи, каквито последно видяхме в ерата на петролните барони и железопътните магнати“, гласи докладът.
Докато очакваше заключенията, в публикация в блога си Amazon предупреди да не се стига до „крайни антитръстови действия“ и пазарни намеси, които „ще убият независимите търговци на дребно и ще накажат потребителите, като принудят малкия бизнес да излезе от популярните онлайн магазини, ще повиши цените и ще ограничи избора на потребителите“.
В изявление Google посочи, че се конкурира „справедливо в една бързо развиваща се и силно конкурентна индустрия. Ние не сме съгласни с днешните изводи, които включват стари и некоректни обвинения от търговски конкуренти за Search и други услуги“.
Facebook определи себе си „като американската история на успеха“, също в отговор на доклада. „Ние се конкурираме с голямо разнообразие от услуги, а милиони, дори милиарди хора ги ползват. Придобиванията са част от всяка индустрия и само един начин за създаване на иновации в нови технологии, които да носят повече стойност на хората“, обяви социалната мрежа.
„Контролът е разумен и подходящ, но ние категорично не сме съгласни с изводите“, обяви Apple. Компанията защити своите комисионни и заяви, че ще даде по-обширен отговор в следващите дни.
След разследване, продължило повече от година и включващо 1,3 млн. документа и над 300 интервюта, комисията, водена от конгресмена демократ Дейвид Сисилайн, установи, че компаниите управляват магазини, на които също се конкурират, а това им създава „позиция, която им позволява да създават определени правила за останалите, докато те играят по други“.
Докладът се появи само седмици преди президентските избори в САЩ на 3 ноември, а с това съдържанието му става все по-политическо – възможност за републиканците и демократите да засилят позициите си в битката срещу пазарната доминация на големите технологични компании.
В тази връзка Конгресът едва ли ще предприеме някакви действия по казуса тази година. Тъй като докладът отразява вижданията на мнозинството на демократите в Камарата на представителите, това изпраща ясен сигнал, че, ако Джо Байдън спечели битката за Белия дом, натискът върху компаниите може да продължи.
Освен това докладът вероятно ще се превърне в допълнение към сегашните антитръстови разследвания срещу гигантите. Представители на комисията, които са поискали да останат анонимни, твърдят, че водят разговори с Федералната търговска комисия, която разследва Facebook и Amazon. Същевременно Сисилайн е в контакт с разследващите Facebook и Google.
Отделно Министерството на отбраната на САЩ разследва големите технологични компании и се очаква скоро да заведе дело срещу Google.
Препоръки
В доклада се препоръчва на компаниите да им бъде забранено да оперират в тясно свързани бизнеси. Въпреки че не се назовава нито една компания по име, тази препоръка предполага, че Google, която предлага търгове за пространство за онлайн реклама и участва в тях, потенциално ще трябва ясно да разграничи, или дори да не управлява и двата бизнеса.
Придобиването на Instagram от Facebook през 2012 г. е друг пример за това. По това време Instagram беше малка и незначителна, но главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг видя потенциала в нея и забеляза, че тя „изгражда мрежи, които са конкурентни на нашите“ и „могат да бъдат проблемни за нас“, посочва докладът.
В текста е приложен и списък с потенциални промени в антитръстовото законодателство. Предложенията варират от агресивни, като забрана на компании като Amazon да работят на пазари, на които се конкурират, до по-малко противоречиви, като увеличаване на бюджетите на ведомствата, които прилагат антитръстовото законодателство.