IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

ЕС засилва регулацията на посредническите онлайн услуги

Отношенията между доставчиците и бизнес ползвателите са все по-малко равноправни и все повече едностранно определени

14:30 | 12.07.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: unsplash</em></p>

Снимка: unsplash

Необходимо е наличието на два кумулативни критерия:

1. Бизнес ползвателите или ползвателите на корпоративни уебсайтове следва да бъдат установени в Съюза.
4. Трябва да предлагат своите стоки и услуги на потребители, намиращи се в Съюза, без значение от гражданството или местопребиваване на тези лица. 

Необходимо е бизнес ползвателите да насочват своите оферти към потребители, нами-ращи се в Съюза.
Насочеността в правото на ЕС е отделна тема, но за яснота на изложението ще дадем няколко примера от практика на Съда на ЕС5. Примери за насоченост биха били: езикът, на който са представени стоките и услугите, характеристиките на "customer support", валутата за ценообразуване, локация и др. Платформите за доставка на храна, например, предоставят възможност за установяване на локацията на потребителите, според която се пред-лага и набор от заведения, доставящи до тази локация – в този случай изискването за насоченост е спазено.

Всички тези изисквания за доставчика, бизнес ползвателите и предлаганите стоки и услу-ги на потребителите трябва да бъдат едновременно налични, за да се прилага Регламент 1150/2019.

След като беше изяснен обхвата на Регламента е необходимо да се обърне внимание на  основните групи от задължения и регулации, които ще са задължителни от 12.07.2020 г. 

Задълженията могат да се разделят в няколко групи:
1. Задължения, насочени към яснота, разбираемост, свързаност, достъпност и други изисквания към качеството на самите общи условия на доставчиците на посреднически онлайн услуги и онлайн търсачки.

2. Задължения, насочени към съдържанието на общите условия:

- Срок на предизвестие преди промени на ОУ;
- основания и ред за спиране, ограничаване и прекратяване на услугите;
- диференцирано третиране;
- критерии за класиране;
- ограничаване на предлагането на същите стоки/услуги при различни условия през други канали.

3. Задължения за създаване на вътрешна система за разглеждане на жалби и медиация.

Съгласно Регламента, ОУ следва да бъдат изложени ясно, разбираемо, на траен носител, да са лесно достъпни за бизнес ползвателите на всеки етап от отношенията им с доставчиците на посреднически онлайн услуги, да включват информация относно въздействието на общите условия върху собствеността и контрола върху правата на интелектуална собственост на бизнес ползвателите и др. Както беше обърнато внимание, критерии като ясно-тата и разбираемостта трябва да се разглежда в контекста на изводите от докладите на работните групи на Европейската комисия.  Изискването за траен носител може да бъде спазено като по лесен и достъпен начин потребителят или бизнес ползвателят могат да изтеглят всички общи условия с яснота относно датата на всяка промяна на общите условия6. Тази възможност следва да се предлага по подразбиране.

Доставчиците на посреднически онлайн услуги следва да уведомяват бизнес ползватели-те за промени в своите общи условия преди последните да влязат в сила. Този срок на предизвестие трябва да бъде не по-кратък от 15 дни и, докато тече, всеки бизнес ползва-тел има право да прекрати договора си с доставчика. Ако бизнес ползвателите предлагат нови стоки или услуги на платформата в този срок, то се приема, че последните са се съгласили с промените. Изключение са случаите, когато срокът на предизвестие следва да е по-дълъг, за да могат бизнес ползвателите да извършват технически или търговски адаптации. В тези случаи, прилагането на това правило би нарушило прекомерно икономическия интерес на бизнес ползвателите.  

Регламентът урежда възможността на платформите да ограничават, спират и прекратят своите посреднически услуги.
Когато говорим за ограничаване или спиране, разбираме преустановяване предлагането на част от стоките или услугите на определен бизнес ползвател. В тези случаи е необходимо платформите да предоставят писмени мотиви за налагането на посочените мерки най-късно към момента на влизане в сила на наложените мерки.

За разлика от ограничаването и спирането, при прекратяването имаме преустановяване на предлагането на всички стоки или услуги на определен бизнес ползвател. В тези случаи е необходимо мотивите да бъдат предоставени на бизнес ползвателите 30 дни преди прекратяването да породи действие. Изключение от това правило са случаите, в които плат-формата може да докаже, че бизнес ползвателят е нарушил многократно приложимите ОУ или при наличието на правно или регулаторно задължение. Например - на платформа за хранителни добавки бизнес ползвател предлага лекарства, които подлежат на специален режим на разпространение.

За да спази Регламента, всяка платформа следва ясно и точно да изброи основанията за налагането на посочените по-горе мерки в ОУ. В случай на налагане, например, на мярка ограничение и спиране на оферти на даден бизнес ползвател, платформата следва мотивирано да аргументира точно какво нарушение е извършил бизнес ползвателят сред упоменатите нарушения в ОУ. Такива основания могат да бъдат езикът на омразата, подвеждащи оферти на стоки или услуги, множество оплаквания от потребители и др.

Регламентът регулира случаите, в които платформите могат да ограничат бизнес ползва-телите да предлагат същите стоки или услуги при по-добри условия на други места. Тако-ва ограничение е възможно и законосъобразно, но единствено, когато е икономически, търговски или правно аргументирано. Например - споменатите платформи за доставка на храни биха загубили доверието на потребителите, ако стоките и услугите са на по-висока цена от конкурентна платформа. В тези случаи е има търговски аргумент в полза на това платформата да ограничи бизнес ползвателите да предлагат своите стоки и услуги на по-добри условия, мотивите за което трябва да бъдат на разположение на бизнес ползвателите, преди последните да стъпят в търговски отношения с платформата.
Един от важните акценти на Регламента е регулацията, която обхваща реда за класиране-то и подредбата на офертите на отделните бизнес ползватели. Тези разпоредби се прилагат едновременно за платформите и за онлайн търсачките с известни разлики.

Последна актуализация: 02:59 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още