„Ние сме в много по-добра позиция, отколкото по време на кризата през 2008 г.", казва Сундар Пичай, главният изпълнителен директор на Google и компанията майка Alphabet, в началото на разговора с анализаторите в Калифорния в края на деня във вторник. Бизнесът с търсачката на компанията от Маунтин Вю бе силно засегнат от коронакризата през март на текущата година.
Но има и други тенденции, например изчислителните облаци, които все още не съществуваха през 2008 г. В тази област тримесечните приходи нараснаха с цели 50 процента на годишна база до 2,8 милиарда долара и помогнаха да се компенсира отливът при рекламата. Същото се отнася и за бизнеса с приложения за Android и YouTube - в последната област приходите от реклама нараснаха с 33,5% на годишна база до 4,04 милиарда долара.
Alphabet изчислява общите рекламни приходи за трите месеца до края на март на 33,7 милиарда долара нето, в сравнение с 30,56 милиарда долара през предходната година. Това е ръст от 14% и надмина очакванията на Wall Street, предава Bloomberg.
Печалбата възлиза на 6,84 милиарда долара, в сравнение с 6,66 милиарда долара преди година. Така че все пак има лек ръст.
Независимо от това Пичай и финансовият директор Рут Порат се опитаха да потушат твърде големите надежди. Не е ясно как ще изглежда настоящото второ тримесечие в края на краищата, казват те. В крайна сметка само март бе ударен с пълна сила от икономическата криза. Януари и февруари все пак преминаха добре.
„Резултатите се оказаха по-добри от очакваното от пазара със силни показатели на Google Cloud и YouTube“, пише в бележка към инвеститорите Джейсън Базине, анализатор от Citigroup, цитиран от Bloomberg.
Най-голямата в света интернет компания от години се опитва да диверсифицира бизнеса си от рекламата в мрежата за търсене, като инвестира сериозно в облачни услуги, дигитално видео, потребителски хардуер и по-рискови дългосрочни залози като автономни автомобили. Първото тримесечие показа напредък в няколко от тези области, дори и основният рекламен бизнес на Google да пострада заради наложените заради пандемията ограничения, довели до свити маркетингови разходи през март.
Никол Перин от анализаторската компания eMarkter също има подобно мнение: „Данните оправдават предпазливия оптимизъм за второто тримесечие. Но общият растеж ще бъде по-слаб, отколкото през първото тримесечие“. Анализаторът на Forrester Колин Колбърн застъпва подобно мнение пред Handelsblatt: „Очакваме разходите за реклама в САЩ да спаднат с 23 процента през 2020 г.“, каза Колбърн. Плакатите и печатните продукти са засегнати още повече, но разходите за реклама, които са свързани с думи за търсене в интернет, също биха намалели значително“.
"Компании като Hilton вече не купуват ключови думи, а много други компании извън туристическата индустрия са свили бюджетите си с до 75 процента", казва Колбърн. Основни туристически портали като Expedia вече обявиха, че възнамеряват да намалят рекламните си разходи с милиарди долари. Доставчиците на пътувания са едни от най-важните клиенти на Google.
Google, от друга страна, се възползва от липсата на какъвто и да е бизнес в Китай. При Apple или Microsoft е различно. Най-големият принос за силните късни ръстове на цената на акциите в Google може да са направили посланията от финансовия директор Порат, че Google ще увеличи "ефективността" в следващите месеци, което включва строго намаляване на разходите.
Google ще намали инвестициите до нивото под това на 2019 г. Още преди конференцията изтече информация, че амбициозните планове за наемане за 2020 г. ще бъдат спрени, както и закупуването или наемането на нови офис имоти. Wall Street отбеляза тези изявления с ръст на цената на акциите до девет процента, като са напът да заличат постигнатите по-рано през годината спадове.
Сега инвеститорите се надяват, че и други онлайн гиганти също ще излязат като победители от икономическата катастрофа. Google е лидер на пазара на онлайн рекламата в световен мащаб, следван от Facebook.
Компанията ще представи своите тримесечни резултати след приключването на сесията в сряда, а акциите ѝ поскъпнаха леко в следборсовата сесия.
Amazon също разшири значително своя бизнес за онлайн реклама и е лидер на пазара в облачния сектор. Microsoft е номер две в областта на облака - след Amazon и преди Google - и е лидер на пазара за офис софтуер с пакета си Office. Пичай подчерта във вторник, че конкурентният продукт на Google, G Suitе, също отчита значително търсене сред потребителите заради увеличеното ползване на домовете за работа.
Безплатни рекламни позиции
Рекламодателите също трябва да следят отблизо ефектите на кризата върху Google, тъй като Google продава на търгове своето рекламно пространство в непрозрачен процес. И понеже много компании почти не харчат пари за маркетинг, ниските оферти за рекламни пространства си заслужават. В много категории рекламата в момента е особено евтина - или дори безплатна.
Така например, Бил Рийди, който в Google заема позицията Търговски президент, обяви в блога на компанията преди няколко дни, че от тази седмица „резултатите от търсенето в раздела Google Shopping ще се състоят предимно от безплатни оферти“. Google Shopping е собственият портал на Google за сравнение на цени. Обикновено компаниите плащат, за да могат да изброят продуктите си там. Други доставчици не са включвани в класацията.
В бъдеще ще се показват и неплатени реклами в зависимост от тяхната уместност и качество. Безплатните реклами ще бъдат внедрени по целия свят до края на годината. Според Google порталът за сравняване е бил планиран отдавна, за да превърне търсачката в дестинация за пазаруване. Сега групата също така възнамерява да се справя с проблемни търговци - и вероятно ще си помогне и сама в избягването на неприятности. Защото ако в някои категории продукти почти няма рекламодатели, Google също не може да показва на потребителите избор на продукти. Досега.
Напълно отворен остава въпросът за развитието на бизнеса в т. нар. Other Bets (други залози). Това са проекти на бъдещето като самоуправляващите се автомобили Waymo или Verily, компания за наука за живота, която иска да спре стареенето. „Другите залози“ не само отчетоха спад в приходите от 170 милиона на 135 милиона долара на годишна база, но и оперативната загуба възлезе на изумителните 1,12 млрд. долара. Със сигурност акционерите ще имат допълнителни въпроси през 2020 г.