IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Yahoo - един ветеран на 25!

Facebook и Google можеше да са дъщерни компании на бледата сянка на интернет ветерана

17:45 | 08.03.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: David Paul Morris/Bloomberg</p>

Снимка: David Paul Morris/Bloomberg

„Позволете ми накратко да яхулна това ...“ или „Yahoo трябва да бъде разбита, просто защото стана прекалено мощна“. В една паралелна вселена, в която по-младата технологична история би била малко по-различна, подобни изречения биха били напълно нормални.

Yahoo, стартиран като популярен каталог на линкове в средата на 90-те години, може би нямаше да позволи в тази паралелна вселена на Google да го надмине като търсачка номер едно: Компанията, основана от Джери Янг и Дейвид Фило, просто щеше да купи технологията за търсене на Google, когато получи възможност за това. При това – неведнъж. По-късните покупки на Yahoo на модерни навремето платформи като Flickr и Tumblr биха били истински истории на успеха - за разлика от реалния днешен свят, в който и двете услуги сега имат нови компании майки.

Yahoo би доказал малко повече умения в паралелната вселена и през 2006 г., когато компанията преговаряше с Марк Зукърбърг за закупуването на Facebook - и очевидно имаше голям шанс да погълне стартъпа. „Зукърбърг никога не бе по-изкушен да продава компанията си, от Yahoo", написа техническият журналист Стивън Леви в новата си книга за Facebook. В крайна сметка обаче сделката за милиарди долари пропадна поради тактиката на преговори на Yahoo, каза Леви. В интервюто за германското списание SPIEGEL авторът казва, че Зукърбърг също така е имал чувството, че Yahoo не е знаела какво да прави с неговата компания.


Facebook като дъщерна компания на Yahoo? Интересна игра на мисълта, макар и повече за Yahoo, отколкото за Марк Зукърбърг, ако трябва да се каже в ретроспектива - особено в ден като днешния, когато Yahoo навърши 25 години.
Между другото, през 1998 г. двама студенти от Станфорд отиват в Yahoo и предлагат иновативна технология за търсене. Тогава трябвало да струва милион долара. Yahoo отказва и съветва двамата да пробват сами. Двамата младежи са Сергей Брин и Лари Пейдж. Те са основателите на компания, наречена Google.

20 години по-рано - броят на посетителите и цената на акциите на компанията, която се търгува на борсата от 1996 г., бързо се увеличава. Добавени са услуги като Yahoo Mail, компанията купува за няколко милиарда други компании, стартира услуга за стрийминг на музика, наречена Yahoo Music през 2001 г. - години преди стартирането на Spotify. С пукането на dot-com балона обаче цената на акциите падна бързо и в крайна сметка звездата на Yahoo залезе, макар и по-бавно.

Компанията се бореше през доста трудни времена, тъй като Google, Facebook и Co. ставаха все по-големи. Въпреки това броят на посещенията на уебсайтове на Yahoo оставаше висок. Компанията купи акции в компании като китайския колега на Amazon Alibaba и пое изгряващата звезда в социалните медии Tumblr. Бившият пионер Yahoo обаче никога не успя да настигне Google, Facebook и Cие.

През 2016 г. сделка за милиарди долари сложи край на стария Yahoo като компания: Американската телекомуникационна компания Verizon купи основния бизнес на Yahoo за 4,8 милиарда долара. Търсенето, пощенската услуга, но и услуги като Yahoo News или Yahoo Finance са част от дъщерната компания на Verizon Oath Inc.

И така - сега Yahoo принадлежи към дъщерна компания на Verizon Media, а очарованието на бившата култова марка избледнява. Името Yahoo все още може да събуди носталгия сред по-възрастните интернет потребители, но по-младите са по-склонни да възприемат марката като интернет зомби.

Всеки, който все още има имейл адрес на Yahoo през 2020 г., трябва да очаква да бъде осмиван: от една страна, защото Yahoo изглежда сякаш е изпаднал във времето, а от друга, защото компанията попадна в медийните заглавия с негативни новини през последните години. Например през 2017 г. бе обявено, че хакерска атака е засегнала невероятните три милиарда акаунти в Yahoo четири години по-рано. А през 2014 г. компанията отново стана жертва на голяма хакерска атака.

Yahoo през 2020 г. е само сянка на себе си, безмесната обвивка на интернет пионер. Това също е интересно, тъй като това развитие се очерта като очевидно отдавна. Например германският технологичен журналисти Франк Паталонг написа за десетия рожден ден през 2005 г., че Yahoo „все още има специално положение сред интернет компаниите“. Профилът на компанията остава „странно неспецифичен“, коментира тогава Паталонг. "За някои това е пощенска услуга, за други това е каталог, други виждат в нея услугата за търсене, дискусионните платформи, предлаганото съдържание. Но Yahoo е преди всичко маркетоложко име“.


Днес може да се поспори дори за това. Но едно е ясно - Yahoo е на четвърт век, честит рожден ден, ветеране!



 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:01 | 13.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още