Появата на Сундар Пичай този понеделник донесе повече прозрачност за криволичещите пътеки на групата Alphabet.
„За да дадем допълнителна представа за нашия бизнес и възможностите, които ни предстоят, публикуваме продажбите си с повече подробности", цитира се в прессъобщението за анализаторска конференция финансовият директор Рут Порат. В бъдеще приходите от продажби от реклами в търсачките, YouTube рекламата и бизнеса в облака ще се показват поотделно.
От 162-те млрд. долара приходи от продажби, които Alphabet генерира през 2019 г., 98 милиарда долара са от реклами в мрежата за търсене, 15 милиарда - от реклами в YouTube и 9 млрд. долара - от Google Cloud. Анализатори и инвеститори чакаха Alphabet да разкрие данните от години.
Компанията от Маунтин Вю, Калифорния, отдавна е нещо като „черна кутия“. Досега можеше само да се гадае какво движи огромния ѝ растеж и къде са слабите ѝ точки. Преди първия въпрос от страна на анализаторите, специалистът на Goldman Sachs Хедър Белини благодари на Пичай и Порат за съкровищницата от числа.
Но сегашната откритост на Alphabet идва по принуда отвън - и по този начин е символ на това колко крехка е промяната в технологичната група след напускането на нейните основатели Лари Пейдж и Сергей Брин като изпълнителен директор и президент. През 2018 г. Alphabet в продължение на месеци осъществи чудесно пасивно-агресивна размяна на писма с американския борсов регулатор SEC за това, дали неговите инвеститори заслужават представа за многомилиардните приходи на нейните дъщерни дружества.
Аргументът на Alphabet: тъй като директорът на YouTube Сюзън Войчицки или директорът на облачния бизнес Томас Куриан докладват на директора на Google Пичай, а не на директора на Alphabet Лари Пейдж, то последният изобщо не знаел данните и не можел да ги предаде на инвеститорите. Софистика, която борсовият регулатор най-накрая недоволно прие. Но сега Пичай ръководи както Google, така и Alphabet, и този аргумент отпадна.
Въпреки това, за първи път така подробно показаните данни са по-слаби от очакваното: приходите от продажби през четвъртото тримесечие са малко над 46 млрд. долара, а анализаторите очакваха малко под 47 млрд. долара. Оперативната печалба през последното тримесечие възлиза на 9,3 млрд. долара – също под очакванията за 9,9 млрд. долара. Акцията се понижи с почти пет процента в разширената сесия.
За годината растежът на продажбите на Alphabet при валутни корекции падна от 22 на 20 процента. Приходите на YouTube и Google Cloud растат с над средното темпо - съответно с 36 и 52 процента, докато бизнесът с много по-зрелите търсачки е нараснал с 15 процента.
YouTube си наложи репутацията на втория по сила двигател за продажбите след търсачката. Пичай подчерта, че целият потенциал далеч не е изчерпан. В бъдеще компаниите можели да рекламират директно в началната страница на Youtube или в резултатите от търсенето.
Като пример Пичай посочи реклама на Puma чрез тестови видеоклипове за маратонки, които от приложението се свързват директно към онлайн магазина на марката. В допълнение, бизнесът с абонаменти за телевизионното предложение на Youtube и услугата за стрийминг на музика расте. Този бизнес е генерирал 750 млн. долара през четвъртото тримесечие.
В бизнеса с онлайн видео YouTube е важен актив за Google. Но това подразделение прекара голяма част от 2019 г. в отговор на критиките, че не прави достатъчно, за да ограничи разпространението на токсични видеоклипове и дезинформация. YouTube също така беше принудена да прекрати таргетираните реклами в клипове, които са създадени за деца, голяма и нарастваща аудитория.
По време на конферентния разговор след обявяването на резултатите Рос Сандлър, анализатор от Barclays, попита защо ръстът на YouTube се забавя през четвъртото тримесечие. Джъстин Поуст, анализатор от Bank of America Merrill Lynch, преценява, че YouTube генерира приходи от 7 до 8 долара на потребител и попита дали има място за подобрение.
YouTube също споделя много приходи от реклама с партньори, включително създатели на видео и по-големи медийни компании. Това се вижда от разходите за придобиване на трафик или TAC, които са нараснали с 14% до 8,5 милиарда долара през четвъртото тримесечие, спрямо същия период преди година.
Пичай похвали също така дъщерното дружество за облачния бизнес, в което „агресивните инвестиции“ ще продължат, въпреки че то изостава от AWS на Amazon и Azure на Microsoft и расте по-слабо от Azure. Налице бил обаче все по-силен бизнес при корпоративните клиенти. Сред тях отскоро се нарежда и германската авиокомпания Lufthansa, която иска да подобри полетното преживяване с изкуствен интелект от облака, подчерта Пичай.
Под мениджмънта на Томас Куриан подразделението не се свени да осъществи и придобивания, за да навакса поне част от изоставането, като само през миналата година осъществи няколко сделки – за CloudSimple Inc. и Looker Data Sciences Inc. например.
За разлика от тях приходите от продажбите на устройства като телефоните Pixel или интелигентните високоговорители спадат. За приходите на Google това би трябвало да има разлика зад десетичната запетая. Но за визията на Пичай за т. нар. Ambient Computing, повсеместните умни устройства, това е неуспех.
И така – в началото на мандата си като лидер на целия холдинг, роденият в Индия мениджър намира редица проблемни области, които се нуждаят от неговото внимание.