IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Умните технологии не трябва да са безцелни

Много компании искат да бъдат част от свързания дом, но малко идеи улесняват живота ни в действителност

15:00 | 19.01.20 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Каква добавена стойност ни носи умната тоалетна? <em>Снимка:&nbsp;EPA/ETIENNE LAURENT</em></p>

Каква добавена стойност ни носи умната тоалетна? Снимка: EPA/ETIENNE LAURENT

Нямаше нужда да се озъртате дълго по щандовете на Consumer Electronics Show в Лас Вегас, за да намерите ново устройство, което да предизвиква щедра доза истински смях. В широките зали на конферентните хотели покрай казината имаше свързани душ глави, свързани кошчета за боклук и свързани тоалетни. А който не може да се справи в ежедневието си без Alexa, може уверено да очаква и да се радва на бъдещето.

Абсурдността на тези доста глупави уж умни устройства има сериозно ядро: Много компании искат да бъдат част от свързания дом, но малко идеи улесняват живота ни в действителност и по този начин тласкат напред цялостната идея и технологичната екосистема.

Google, Apple и Amazon предлагат своите интелигентни високоговорители на изгодни цени на потребителите си, но малцина се превръщат в ентусиасти и свързват в домашната мрежа ролетни щори, превключватели на светлините и перални машини. Липсва съвместимост между производителите, а понякога просто няма убедителни продукти. Затова много потребители използват умните говорители преди всичко по същество: като високоговорители. 

Корпорациите вече не бива да разчитат на чист технооптимизъм. Потребителите с право задават критични въпроси и преди всичко един: каква стойност всъщност им носят всички устройства? На изложението в Лас Вегас имаше телевизори, на които можем да се възхищаваме, с толкова висока резолюция, че едва ли има съдържание за тях. Или очила за виртуална реалност, въпреки че от години чакат екосистемата на приложенията, които да направят покупката им разумна.

Amazon, Apple и Сие бавно започват да вземат проблема в ръце и да разработват свои собствени услуги за своите устройства - но засега с умерен успех. Например по отношение на интелигентния дом: Умният звънец на вратата Ring е хит в САЩ, откакто Amazon купи компанията. Фактът обаче, че устройствата наблюдават цели квартали и разпространяват ненужен страх, вреди на репутацията на Amazon.

Или по отношение на стрийминга:  Apple наистина произведе някои доста интересни сериала за своята платена телевизия TV+, но те можеше да бъдат продуцирани и от която и да е по-добра и богата телевизия. Тоест – в това няма особена иновация.

Много по-малък конкурент на Apple показва как производителят на iPhone би могъл да комбинира по-ефективно устройството и услугата: Quibi, стартъп на продуцента легенда Джефри Каценберг и ветеранката от Силициевата долина Мег Уитман. Quibi произвежда видеоклипове само от по няколко минути, вместо да принуждава забързаните милениали да се взират във филм, предназначен за коноекран, на малък екран по време на пътуването в метрото. Някои „quibis“ взаимодействат с часовника на смартфона, други използват жироскопа или GPS сигнала в мобилния телефон.

От този опит трябва да се поучат компаниите, които ще се борят за надмощието в новите платформи: за автомобила и особено за забавлението за пътниците, а някой ден в автономното бъдеще и за тогава вече не-шофьора.

Фактът, че китайският новак Byton заговори по време на CES много повече за платформата си за разработчици и партньорството с филмовата и телевизионната група Viacom CBS, отколкото за ускорението и конските сили, трябва да накара традиционните автомобилни компании да се замислят. Трябва да се запитат, или по-скоро да питат своите клиенти какво прави автомобила различен от другите умни устройства. Трябва ли по подразбиране да показва имейл акаунтите и фирмен интранет всяка сутрин на път за офиса? Трябва ли да пуска превантивна успокояваща музика, когато навигационното устройство показва задръстване по маршрута?

Генералите винаги се опитват да спечелят последната война и затова губят следващата, твърди една мъдрост. Точно както стрийминг услугата на Apple се произвежда за телевизора вместо за смартфона, големите технологични компании отдавна се интересуват предимно за контролния център - високоговорителя - и пренебрегват приложения, защото така се работи със смартфона.

Автомобилните компании, които не искат да оставят свързания автомобил на Amazon, Google и Apple, трябва съзнателно да развиват своите платформи с усет за особеностите на автомобила като подвижната всекидневна на бъдещето. Не е достатъчно само да копират всички успешни приложения за смартфони в колата. Не трябва да се страхуват да поръчат разработването на приложения, които да добавят стойност за клиентите им, но да не идват от други разработчици.

Преди всичко обаче те трябва да избягват грешката от областта на интелигентния дом - да объркат качеството на тяхната екосистема с възможно най-голяма степен на свързване. Точно както тоалетната, съвместима с Alexa, не преобразува никого в умник, те също трябва да оставят интелигентната запалка за цигари или говорещата кутия за ръкавици там, където ѝ е мястото: на самотния щанд в конгресната зала в Лас Вегас. Някъде в началото на януари 2021 г. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:23 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 0
Shadow1
преди 4 години
"Генералите винаги се опитват да спечелят последната война и затова губят следващата, твърди една мъдрост." В това няма логика, тази "мъдрост" наистина ли казва това или автора на темата си я е преправил за да му се вписва в текста?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още