Lyft Inc. отбеляза силен ръст в първия си тримесечен отчет като публично дружество, като приходите почти се удвоиха спрямо предходната година, въпреки че загубата продължава да нараства.
Компанията, базирана в Сан Франциско, е отчела приходи от 776 млн. долара през първите три месеца на годината, което е с 95% повече спрямо година по-рано и е по-добро ниво от очакванията на много анализатори, пише The Wall Steet Journal.
Загубата на Lyft се повиши до 1,1 млрд. долара, до голяма степен поради 859 млн. долара компенсации за акции - разход, свързан с първичното публично предлагане на компанията през март. Компанията заяви, че коригираната загуба възлиза на 211,5 млн. долара спрямо 228,4 млн. долара година по-рано. Анализаторите, анкетирани от FactSet, очакваха коригирана загуба от 274 милиона долара.
Резултатите отбелязват солиден дебют за Lyft, който имаше за цел да се представи като по-бързо растящата услуга за споделено пътуване в сравнение с много по-големия си конкурент Uber Technologies Inc.. Lyft обяви също така разширено партньорство с поделението за самоуправляващи се коли Waymo на Alphabet, която заяви, че дава възможност на хората да наемат роботизирани таксита чрез приложението на Lyft в района на Финикс.
Ръстът на приходите на Lyft - приблизително 20% през първото тримесечие - е възпрепятстван от възхода на конкурентите по целия свят. Въпреки това голяма част от растежа на Lyft изглежда се дължи на разширяването на американския пазар, а не на кражби на клиенти от Uber и това е добре и за двете компании. Пазарният дял на Lyft е относително стабилен през първото тримесечие, като се колебае около 30% според Second Measure Inc., която анализира извадка от данните за кредитни карти в САЩ.
Брайън Робъртс, финансовият директор на Lyft, заяви пред анализаторите във вторник, че публичността от мартенското IPO на компанията е допринесло за увеличение с 46% на броя на активните пътуващи за периода до 20,5 милиона.
Волатилността при акциите на Lyft отразява предизвикателството, с което се сблъскват инвеститорите при оценяването на компанията. Книжата се понижиха с 0,3% до 59,34 долара за брой, което представлява спад от около 18% от дебютната им цена от 72 долара.
Няколко негативни анализаторски доклада и слухове за висок интерес към къси продажби може да са подкопали доверието на инвеститорите в книжата.
Разочароващото състояние на книжата натежава и над предстоящото IPO на Uber, което се очаква да бъде едно от най-големите досега за технологична компания, с оценка до 90 млрд. долара.
Lyft и Uber са сред най-обичаните стартъпи в Силициевата долина, които се насочват към публичните пазари с исторически загуби.
Някои инвеститори показват склонност да пренебрегнат загубите при Lyft и Uber заради залозите, че пазарът на споделено пътуване ще преживее силен растеж и че и двете компании ще разберат как да станат печеливши. Lyft преценява, че загубата му ще продължава да нараства, надхвърляйки 1,1 милиарда долара за годината, дори и преди възнагражденията, базирани на акции.
Част от тази загуба е свързана със субсидирането на водачите и пътниците - практика, която продължава през първото тримесечие, тъй като Lyft увеличи отстъпките за пътниците преди IPO-то. Компанията похарчи 227 млн. долара за продажби и маркетинг, с изключение на разходите за компенсации на акции, което е с 34% повече спрямо предходната година. Разходите за продажби и маркетинг възлизат на около 30% от приходите.
Ръководителите на Lyft заявиха пред анализаторите, че неотдавнашният скок в субсидиите за пътниците, практика, започната от Lyft и продължена от Uber, се забавя, а субсидиите спадат. „Това е най-рационалният момент на този пазар“, заяви Джон Цимър, президент на Lyft, по време на разговора с анализаторите.
Разходите за компенсиране на акциите надвишават очакваното от много анализатори. Lyft отчита голяма част от разходите си в перото за разходи за научноизследователска и развойна дейност, обхващайки богатото отплащане в акции на софтуерните си инженери.
Lyft очаква ръстът на приходите да се забави през второто тримесечие и останалата част от 2019 г. отчасти поради факта, че Lyft и Uber генерираха силно увеличение на приходите през второто тримесечие на миналата година, когато и двете компании повишиха цените си. През второто тримесечие Lyft реализира приходи от поне 800 млн. долара, което е ръст от около 60% спрямо предходната година. Приходите за годината възлязоха на 3,3 милиарда долара. И двете суми са над очакванията на анализаторите.