Uber Technologies Inc. подаде заявление за първично публично предлагане, като така нави часовника на може би най-големия борсов дебют в САЩ за тази година.
Гигантът в сферата на споделените пътувания е загубил 3,04 млрд. долара на оперативна база през 2018 г. при приходи от 11,3 млрд. долара, като общата оперативна загуба през последните три години достига над 10 млрд. долара, предава Bloomberg.
Дългоочакваното подаване на документите дава на потенциалните инвеститори първата им възможност за преглед на стотици страници с подробна информация за Uber, която е основана през 2009 г. и премина по криволичещ път към публичния пазар. Uber, която се стреми да набере около 10 млрд. долара в IPO-то според хора, запознати с въпроса, планира да започне роуд шоу пред потенциалните инвеститори през този месец и ще започне да се търгува публично през май.
Очаква се предлагането да бъде най-голямото IPO в САЩ за тази година и сред 10-те най-големи за всички времена на американските борси.
Uber, която преди това публикува част от финансовите си резултати, разкри допълнителни подробности при подаването на документите - включително за чиста печалба от 997 млн. долара за 2018 г. Тази печалба се дължи главно на продажбите на активи в Югоизточна Азия и Русия, както и на увеличаване на прогнозната стойност на деля ѝ в най-голямата китайска компания в сектора Didi Chuxing. Тези сделки допринесоха с почти 5 млрд. долара за това, което Uber нарича „други доходи“.
Глобалният обхват на Uber я отличава от конкурента Lyft Inc., който оперира в САЩ и Канада. Освен това Uber се простира отвъд бизнеса с пътувания, като инвестира в по-широк бизнес, включващ доставка на храни и товари, скутери, електрически велосипеди и дори летящи коли.
Въпреки това компанията е зависима за по-голямата част от приходите си от своя основен бизнес за споделяне на пътуванията. През четвъртото тримесечие на 2018 г. Uber генерира 2,54 милиарда долара коригирани приходи, като 2,31 милиарда долара от тях идват от пътуванията. Само 165 милиона долара приходи са от Uber Eats.
Uber е похарчила повече от 1 млрд. долара за автономната технология за превозните средства, за да се конкурира с Alphabet Inc., Apple Inc. и General Motors Co. Основният потребителски показател на компанията се нарича MAPC - месечни потребители на платформа. Този брой е бил 91 милиона през четвъртото тримесечие на 2018 г., в сравнение с 68 милиона през същия период на 2017 г. Общо 29 банки са подписали договор за IPO-то на Uber. Компанията ще задели 300 млн. долара за еднократно изплащане на пари в брой на свои 1,1 млн. квалифицирани шофьори.
Екипи, свързани с Softbank Group Corp, са най-големият акционер със 16,3 на сто от акциите. Бившият главен изпълнителен директор Травис Каланик притежава 8,6%, докато Benchmark Capital Partners притежава дял от 11%.
Uber подаде документи с първоначална сума от 1 млрд. долара, обикновено сума, използвана за изчисляване на таксите, които ще се променят. Компанията кандидатства за листване на Нюйоркската фондова борса под кода UBER. Morgan Stanley и Goldman Sachs Group Inc. са поематели на емисията.
Подаването на документите на Uber следва първичното публично предлагане през март на конкурента Lyft Inc. за 2,34 млрд. долара, което засега е най-голямото IPO в САЩ за тази година. Lyft увеличи броя на продадените акции и ги оцени на 72 долара за акция – в най-горната част на по-високия диапазон - след което трябваше да наблюдава как те поскъпнаха с 21% при първата сесия. Оттогава акциите се обезцениха до 61,01 долара за брой, поевтинявайки пазарната си стойност на 17,4 млрд. долара.