Е, хубавите дни не продължиха дълго. На втория ден от своята борсова търговия акциите на Lyft се сринаха под цената си от 72 долара за брой по време на първичното си публично предлагане (IPO). Те достигнаха до най-ниската си засега стойност от 67,85 долара, преди да затварят на ниво от 69,01 долара. А в следборсовата търговия цената продължи да пада, предава Bloomberg.
Разпродажбите обаче породиха мистерия на Wall Street. Тъй като почти всички инвеститори преди IPO-то бяха ограничени от споразумения за забрана на продажба в продължение на шест месеца, наличните за търговия акции бяха предимно 32,5 милионния блок, продаден в рамките на първичното публично предлагане. Макар че е разбираемо желанието на купувачите на тези акции да ги прехвърлят за бърза печалба, когато се търгуват над 72 долара - в петък цената достигна до 86 долара, то няма смисъл те да се продават при стойност под тази от IPO-то.
Въпреки това натискът върху продажбите продължи. Единственият логичен отговор е, че инвеститорите вече са започнали къси продажби, като залагат, че цената ще спадне още през следващите няколко месеца. Меденият месец на Lyft на Wall Street може да се окаже изключително кратък.
Въпреки че бързо нарастващите приходи на Lyft и големият и предимно неизползван потенциален пазар имат много почитатели, редица анализатори, които започват своите анализи за борсовия новак, отбелязват също и възможността за забавяне на растежа.
„След години на значително подобрение, ние вярваме, че ръстовете на пазарните дялове и на приходите се очаква да се забавят, докато конкурентният натиск в индустрията за споделените пътувания се засилва", казва Дерек Глин, анализатор в Consumer Edge Research. Той оценява Lyft с еквивалентен рейтинг за „задръж“ и целева цена от 73 долара, в сравнение със средната ценова стойност от 77,74 долара по данни на Bloomberg.
Волатилността през първите няколко дни след първично публично предлагане не е необичайна и може невинаги да е добър показател за това накъде може да поеме оценката на компанията след първоначалната еуфория. Въпреки това, в средно до по-дългосрочен план тези насоки изглеждат доста точни.
Докато IPO-то на Lyft беше много хиперболизирано, то по-рано скептици отправяха предупреждения, въпреки че инвеститорите сякаш забравят, че компанията губи пари. Lyft разкри при подаването на документи за IPO-то си в Комисията за ценните книжа и борсите, че е загубила 911 млн. долара при приходи от 2,2 млрд. долара през 2018 г. в сравнение със загуба от 688 млн. долара при приходи от 1,1 млрд. долара през предходната година.
В интервю за CNBC в четвъртък Уорън Бъфет от Berkshire Hathaway Inc. изрази нежеланието си за инвестиции в компанията, като поясни, че „със сигурност няма да си купи бизнес за 25 милиарда долара“. Същевременно анализаторът от Wedbush Даниъл Айв заяви, че е трудно да си бичи настроен при цена от 25 млрд. долара.
„Положителните фактори за Lyft включват голям общ пазар със скромно проникване, бърз ръст, нарастване на пазарния дял и позициониране в средата на няколко по-големи промени", пише анализаторът на Guggenheim Джейк Фулър. „Всичко това са много привлекателни черти, но просто не достатъчно, за да компенсираме въпросите ни около способността на Lyft да расте както бързо, така и да достигне целевите си маржове в категорията, която е силно конкурентна".