Бълбукащите приходи от онлайн реклама пълнят касите на компанията майка на Google. През изминалото тримесечие компанията майка Alphabet генерира печалба от 8,95 млрд. долара, както обяви ръководството ѝ след края на борсовата сесия. През същия период на миналата година американската данъчна реформа причини на компанията от Маунтин Вю, Калифорния, загуба от 3 млрд. долара.
Въпреки че печалбата е по-висока от очакванията на анализаторите, инвеститорите първоначално се съсредоточиха над повишените разходи. Те са скочили с 26% на годишна база до 31,07 млрд. долара.
Наред с другите неща, по време на коледното тримесечие Alphabet е харчила повече пари за разширяването на своята мрежа от центрове за данни, маркетинг, нови недвижими имоти и привличането на таланти за процъфтяващия бизнес в облаците. Но сега инвеститорите се опасяват, че Alphabet вече не контролира разходите си. Акциите поевтиняха с повече от два процента в следборсовата сесия. Въпреки това те поскъпнаха с близо 17% през последните шест седмици. От началото на годината ръстът в цената им е с 9,2 на сто.
Капиталовите разходи на Google за четвъртото тримесечие са скочили с 80% на годишна база до 6,85 млрд. долара. Оперативният марж на печалба на компанията, внимателно следена мярка за рентабилност, възлиза на 21%, намалявайки от 24%.
Alphabet разчита на рекламния си бизнес, за да поддържа ръста на приходите и на печалбата, разработвайки нови предложения, като облачни услуги и потребителски хардуер. Подразделенията с по-висок растеж за компанията, които включват и YouTube, са по-малко печеливши от оригиналната услуга за десктоп търсене Google.
„Капиталовите разходи нарастват с доста голям темп и основният двигател продължават да са инвестициите в техническа инфраструктура, за да подкрепят растежа", заяви главният финансов директор на Alphabet Рут Порат в интервю за Bloomberg. „Това означава центрове за данни и машини. Това отразява и нашата перспектива за глобалния растеж в рекламите, търсенето, YouTube и облака".
Разходите са скочили и заради наемането на таланти, най-вече за облачния бизнес, добави тя по време на конферентен разговор с анализатори.
В края на 2018 г. Alphabet е имала 98 771 служители, което е с 23% повече от година по-рано. Порат заяви, че ръстът на персонала трябва да се забави през 2019 г.
Приходите на най-големия оператор на търсачки в света са се увеличили с 22% на годишна база до 39,3 млрд. долара за периода от октомври до декември. Повече от 80% от приходите са от рекламния бизнес.
Още през октомври Alphabet изрази скептицизъм по отношение на останалата част от годината, обосновавайки това със сериозните си инвестиции и ожесточената конкуренция.
Американската компания вече не е чист доставчик на търсещи машини, а също така се изявява и като финансов инвеститор, производител на таблетите с марката Surface, високоговорители и смартфони, а под марката Waymo и разработчик на автомобили със самостоятелно управление, както и доставчик на облачни услуги.
В конкурентния бизнес в облака Google се конкурира с лидерите на пазара Amazon и Microsoft. През миналата година Alphabet успява да удвои броя на клиентите си в облачния бизнес с многогодишни договори, поясни директорът на компанията Сундар Пичай, без да дава подробности.