Google твърди, че новите закони на ЕС ще я принудят да избира кои издатели да лицензира, ефективно избирайки победители и губещи. Тъй като по-големите издатели обикновено предлагат по-широк кръг от популярно съдържание, това означава, че малките издатели вероятно ще загубят.
„Малко вероятно е всеки бизнес да може да лицензира всеки един издател на новини в Европейския съюз, особено като се има предвид много широкото определение, което се предлага”, пише Ричард Гинграс, ръководител на отдела на Google за новините, в блог постинг, публикуван през декември.
В зависимост от формулировката на закона на ЕС Google може да носи отговорност и за съдържание, показвано не само в Google News, но и в резултатите от общото търсене, което създава още повече несигурност за компанията. Други смятат, че европейският пазар е твърде важен, за да може компанията просто да свали услуга, като Google News.
„Не се поддавам на заплахата - те наистина се нуждаят от Европа", казва Франсоа Годар, европейски медиен анализатор в изследователската фирма Enders Analysis. „Google трябва да намери отговорно решение. Не съм толкова притеснен - - тези хора са много креативни“.
Междувременно творци се обявиха против "лобистката кампания" на Google, в рамките на която технологичната компания разпространи какви биха били последствията, ако директивата бъде одобрена. „Правят се опити за манипулиране на децата и младите потребители, като им се подават неверни твърдения относно приетите промени. Истината е, че член 13 ще улесни споделянето на съдържание по справедлив начин. От друга страна, ще се спре своеволното премахване на съдържание, както и други нелоялни търговски практики, до които платформи като YouTube редовно прибягват“, гласи изявление на организацията „Европа за творците“.
Междувременно Google получи глоба от 50 млн. евро (56,8 милиона долара) от регулатора на Франция, който използва новите си правомощия за налагане на много по-високи наказания за първи път съгласно правилата на Европейския съюз за защита на личните данните.
Френската агенция за защита на личните данни (CNIL) е глобила Google заради неспазване на задълженията си по GDPR. Това е най-голямата санкция, налагана досега по силата на регламента, влязъл в сила на 25 май 2018 г. Глобата предстои да бъде потвърдена и от регулатора на Европейския съюз.
В становището на CNIL се посочва, че компанията е глобена заради „липса на прозрачност, недостатъчна информация и липса на валидно съгласие относно персонализирането на рекламите“. Органът пояснява също така, че Google не предоставя на потребителите достатъчно възможност за контрол върху използването на данните им при таргетиране на реклами.
Според агенцията тези нарушения не са коригирани все още от компанията. По силата на GDPR от компаниите се изисква да получат „изрично съгласие“ от потребителя, преди да събират тяхната информация, което означава да бъде създадена възможност, при която потребителите да могат да откажат да предоставят своите лични данни на търсачката.
Въпреки че глобата от 50 млн. евро изглежда висока, тя е ниска в сравнение с максималната допустима санкция, която можеше да бъде наложена. По силата на GDPR компаниите могат да бъдат глобени с до 4% от годишния глобален оборот, или в случая с Google – над 5 млрд. евро.
Правилата на ЕС влязоха в сила в рамките на 28-членния блок на 25 май и дадоха на националните регулатори за защита на личните данни равни правомощия да налагат на компаниите глоби в размер на до 4% от глобалните годишни приходи за най-сериозни нарушения. Google е бил подложен на контрол от страна на CNIL много пъти, но според старите правила глобите не биха могли да надвишат максимума от 150 000 евро. Въпреки че за първи път CNIL се възползвал от новите правила, няколко други държави вече наложиха глоби.
Решението може да бъде обжалвано. В коментар на Google се казва, че компанията е „дълбоко ангажирана“ да изпълни „високите стандарти на прозрачност и контрол“, които хората очакват от нея. Концернът все още се запознавал с решението на CNIL, за да определи следващите си стъпки.