IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Онлайн търговията в България е нараснала с 30% през 2018 г. спрямо 2017 г.

Едва 0,002% от онлайн купувачите са подали сигнали в КЗП за периода януари-септември 2018 г.

16:51 | 29.10.18 г. 1
Автор - снимка
Създател
<p>
	Снимка: Ройтерс</p>

Снимка: Ройтерс

Онлайн търговията B2C (бизнес към крайни потребители) в България нараства до 664 млн. евро през 2018 г. Това става ясно от Европейския доклад за електронна търговия за 2018 г., представен от eCommerce Europe, EuroCommerce и еCommerce Foundation в Брюксел. Ръстът на пазара за 2018 г. спрямо 2017 г. достига 30%. За сравнение, през 2017 г. обемът на B2C онлайн търговията е 511 млн. евро с ръст от 22 % спрямо 2016 г.

Електронната търговия и дигитализацията на търговията на дребно и на едро променят основно сектора, създавайки нови бизнес възможности и модели, нови работни места и нови форми на взаимодействие с потребителите.

Много повече потребители пазаруват онлайн и все повече търговци на дребно продават онлайн. Най-важното - двете комбинират онлайн и офлайн пазаруването безпроблемно и правят целия процес още по-прозрачен, явен и сигурен за потребителя.

На този фон от Българската е-комерс асоциация (БЕА), която обединява компании в бранша, работодатели, инвеститори и данъкоплатци, смятат, че България се нуждае от политики, които да насърчават това развитие и да позволят на потребителите и търговците да се възползват максимално и от потенциала на европейския пазар на 500 милиона европейци.

България е напълно конкуретноспособна за електронна търговия към европейските потребители, като браншът трябва да извърви пътя, за да постигне подходящата среда за развитие и диалога с институциите. Европейският потребител отдавна е възприел онлайн потреблението в бита си и се доверява информирано, получавайки всички облаги от дистанционното пазаруване.

„Докладът за електронна търговия 2018“ разкрива предизвикателствата, с които европейските потребители все още се сблъскват, когато пазаруват онлайн. Сред основните потребителски желания за подобрение в развитите европейски държави са скоростта на доставка (17% от онлайн купувачите) и техническите повреди (13% от онлайн купувачите). За сравнение, в България 6,9% от онлайн купувачите споделят, че времето за доставка може да е по-бързо и 1,9% докладват за техническа грешка в даден сайт. online online

Според данни, акумулирани от всички членове на БЕА, удовлетвореността на онлайн потребителите в България е изключително висока. Само 0,002% от онлайн купувачите са подали сигнали в КЗП за периода януари-септември 2018 г., при отчетен ръст от над 30% на поръчките онлайн за първите 9 месеца на годината спрямо същия период на предходната година. При реален брой поръчки малко над 2 500 000 това са около 50 жалби на потребители. В това отношение българският онлайн купувач се нарежда сред най-удовлетворените от гледна точка на сигурност и комуникативност в процесите при онлайн пазаруване.

По данни от КЗП с около 20% повече са жалбите срещу онлайн търговци за деветте месеца на тази година спрямо същия период на миналата. При ръст на пазара през 2018 от 30% спрямо 2017 на практика обаче това означава спад на броя жалби към всички онлайн поръчки през първите 9 месеца на 2018 г., констатират от БЕА.

По данни на организацията над 1 250 000 са онлайн купувачите в България през първите 9 месеца на годината. Големият брой поръчки от онлайн потребителите по всяко време на денонощието демонстрира нагледно предимствата на онлайн търговията – 24-часов достъп до предложенията, бързо и лесно разглеждане на оферти, което спестява време и пари, удобство да пазаруват, независимо от това къде се намират, стига да имат достъп до интернет, от всяко устройство – компютър, таблет, мобилен телефон, от сайт, платформа или от мобилно приложение.

За успешно и сигурно онлайн пазаруване БЕА обръща внимание на потребителите внимателно да проверяват информацията за търговеца, от който пазаруват за първи път, да проверят и потърсят мнения за  него от други потребители, да се запознават с условията на предложенията за продажба, с условията на доставка, каква е процедурата за връщане на стоките и правото на отказ, има ли публикувани име на търговеца, телефон и и-мейл за връзка, линк към платформата за решаване на спорове, линк към Защита на личните данни и т.н. Потребителите следва да пазят касовата бележка или фактурата за стоката и гаранцията за уредите, както и всички други документи, свързани с покупката – поръчка, потвърждение или онлайн резервация. Това се отнася особено за сайтове, откъдето досега те не са пазарували или не са им били препоръчани.

Атрибутите за сигурност във всеки интернет магазин са много, а българските компании често предлагат двойно по-сигурни процедури дори и от големи външи сайтове. Това се дължи не само на самите оператори, но и на модерните и високотехнологични решения, които предлагат родните хостинг компании, банковите институции, платежните инструменти, картовите оператори и, не на последно място - куриерските компании.

Що се отнася до ориентацията и избора, потребителите сами могат да избегнат евентуални злоупотреби като ингонират сайтове без нужните атрибути (име, адрес, юридическо лице, телефон, имейл) и като избягват предложения, граничещи с фантастиката – например, не е реално да се предлага скъпо струваща стока с 90% намаление от сайт без възможност за връзка и контакт, без отзиви и препоръки.

Интересен е и фактът, че в голяма степен сериозните измами и злоупотреби идват от сайтове, които са базирани извън страната, не са местни компании и не дават възможност за комуникация.

Вижте още технологични новини в материала на Bloomberg TV Bulgaria!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:20 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 1
g_iskernov2
преди 6 години
Смятам, че онлайн търговията у нас ще продължи да расте. Все повече от умните ритейлъри се ориентират да имат освен физически и електронни магазини. И не само - някои започват да мислят и за други още по-съвременни начини за продажба - чрез чатботове например. Променя се дигиталният маркетинг, променят се и средствата за продажба.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още