Базираният в Индия виртуален доставчик на широколентов интернет Excitel Broadband, който е основан от трима българи и двама индийци, възнамерява да набере 20-30 млн. евро под формата на серия С финансиране след около 18-24 месеца, твърди съоснователят на компанията Виктор Францес.
Компанията ще използва ресурса, за да установи партньорства с производители на медийно съдържание и домашно забавление, да създаде популярност на марката и да подобри автоматизацията, софтуера и технологията си, каза той. С това финансиране Excitel ще навлезе в над 100 нови града в Индия, предава different.capital.
През миналия месец Excitel завърши серия B финансиране за 4 млн. евро, поясни Францес. Една четвърт от текущото финансиране ще се използва за разработка на софтуер, а останалата част - за разширяване на бизнеса, като целта е да бъдат достигнати 500 хиляди абонати в Индия през следващите 24 месеца.
„Ние предоставяме услуги на 200 000 абонати в Делхи и Хайдерабад, като станахме третият по големина доставчик на интернет услуги за период от 18 месеца. Настоящото финансиране ще ни помогне да навлезем в още три града в Индия", каза той. Приходите от продажби - от такси за предплатени и месечни абонаменти – за 2017 година на технологичната компания възлизат на 15 милиона евро, а месечните разходи възлизат на 1,2 милиона евро.
В серия В на финансирането участваха фондовете NEVEQ Capital Partners, Impetus Capital и BlackPeak Capital заедно с други инвеститори. Стойността на компанията преди инвестиране (pre-money) e 40 млн. евро. Набраният до момента капитал е повече от 5,5 милиона евро, като основателите ѝ са инвестирали 1 млн. евро в развитието на компанията.
Excitel използва инфраструктурата и услугите на хиляди малки, независими кабелни оператори в Индия. Бизнес моделът ѝ е сходен с този на индийския онлайн хотелски агрегатор OYO или като на Uber в транспортния сектор.
Целта на компанията е да достави достъпен, високоскоростен, широколентов интернет на потребителите, които искат да гледат неограничено HD съдържание в някой от 100-те милиона домове в Индия, каза Францес. Нейната визия е да се превърне в доминираща алтернативна IP платформа за развлечение, достигайки до милиони потребители в големите градове.
Според данни на Excitel компанията има 10 000 кабелни партньори в Делхи и Хайдерабад, 7 000 км от градските оптични мрежи, управлявани от нея, с 50 000 км последна отсечка (last mile) партньорски мрежи. Excitel не изгражда собствена оптична мрежа, но обслужва клиентите си, като дават възможност на местните кабелни оператори да предоставят интернет и да разширяват бизнеса си, казва Виктор Францес, цитиран от different.capital.
В Индия пазарът има 50 млн. градски домакинства, спадащи към средната класа, от които 10 млн. домакинства използват широколентови мрежи.
Според Института за регулиране на далекосъобщенията на Индия интернет пазарът в страната е съставен почти изцяло от абонати на мобилни услуги - 422 млн. абонати към първото тримесечие на 2017 г., включващи 146 млн. теснолентови абонати и 277 млн. широколентови абонати. По-малко от 20 млн. абонати ползват фиксирани интернет услуги, основно върху остаряващите DSL и DOCSIS кабелни технологии.
Според Kantar India Media Mobile Usage Report (2016 г.) времето, което прекарва един индиец средно на седмица с медийно съдържание е 34 часа, от които 28 часа с мобилни устроиства, 4 часа пред телевизора и 2 часа с печатни медии. 45% от времето прекарано с мобилни устройства е за развлечение, като това е трафик, който ще се разпределя и към широколентов интернет за домакинствата.
Към 2015 г. най-големият дял от населението използващо интернет – групата между 15 и 24 годишните, представлява 36% от населението на Индия и възлиза на малко над 450 милиона души. Тази група представлява 66% от потребителите на интернет (2017 година). Отделно, за периода между 2005 и 2015 години броят на домакинствата с най-високи доходи в Индия, тези между 7 хиляди и 34 хиляди долара годишно, е нараснал от 14 милиона на 66 милиона.
Според Националния съвет за приложни икономически изследвания на Индия до 2025 година се очаква нарастващата индийска средна класа да се удвои и да достигне почти 600 милиона души. Около 440 милиона живеят в градове, концентрирани в повече от 60 милиона домакинства, каза Съветът.
Основните доставчици на интернет услуги, базирани в Индия, са ACT, Hathway и DEN.
Основателите на индийската Excitel са българите Виктор Францес, Николай Горчилов и Пламен Петков. Към тях по-късно в изграждането на Excitel се присъеденяват и индийците Вивек Райна и Прашант Кумар Сингх. Виктор Францес и Николай Горчилов бяха сред основателите на телекомуникационната компания “Орбител”, която в началото на 2006 г. бе придобита от контролираната от Deutsche Telekom Magyar Telekom за 8 млн. евро.