Новите технологии вече не просто автоматизират процесите във финансовия сектор, а предлагат изцяло нови бизнес модели. Това заяви Филип Мутафис, инвеститор, управляващ съдружник в Paysera България и член на УС на Българската асоциация на софтуерните компании в предаването „Бизнес старт“ с водещ Ивайло Лаков.
„Финтех индустрията се възражда от технологичната промяна, която прави възможна смяна в бизнес модела на много индустрии, в частност на финансовата“, посочи Мутафис. Според него в тази индустрия досега повечето компании се възползваха от технологиите, за да улеснят извършваните процеси. Но вече е възможна смяна на бизнес модела, а не автоматизация на съществуващите класически процеси, допълни той.
По думите му вече се създават нови ниши и финтех компаниите се опитват да ги запълнят. „Това създава възможности за множество компании“, посочи експертът.
По отношение на Paysera гостът заяви, че компанията се позиционира като лоу кост еквивалент на разплащателна сметка.
„Опитваме се да предоставим всичко, което една разплащателна сметка предоставя както на физически, така и на юридически лица, и в частност – международни преводи“, посочи той.
Според експерта секторът на преводите все още е място, което все още търпи иновации. Преводите „все още не са толкова бързи и толкова евтини, колкото на потребителите се иска“, допълни той.
Два начина за познати безналични плащания посочи Мутафис. При единия телефонът е емулатор на чипа на картата, а плащането става на ПОС устройство.Тази тенденция копира функцията на картата върху телефона – тя е по-популярна в САЩ и в Европа.
„Другата тенденция, която предпочитат вече близо 1 милиард потребители е популярна в Азия – с услугите AliPay и WeChat и там разплащанията стават с QR кодове – от AliPay акаунт към AliPay акаунт или от WeChat към WeChat. Търговецът и потребителят трябва да имат такава система и в реално време парите от сметката на клиента отиват в сметката на търговеца, това игнорира използването на ПОС терминал при търговеца и карта с договор с банка - при потребителя“, посочи Мутафис.
Paysera България има планове да развива тази услуга, когато събере критична маса от клиенти.