Компанията за наем на електрически скутери Lime се обединява с Uber, за да разпространи този нестандартен начин на придвижване по света.
Uber Technologies Inc. инвестира в Lime като част от финансов кръг за 335 млн. долара, съобщиха от компанията. Сделката, ръководена от компанията за рисков капитал на Alphabet Inc. GV, оценява бизнеса с електрически скутери на 1,1 млрд. долара.
Въпреки че подробностите за партньорството все още се финализират, е ясно, че Uber планира да популяризира Lime в мобилното си приложение и да сложи логото си на скутерите, съобщиха ръководителите на двете компании. Uber направи подобна стъпка със стартъп, наречен Jump Bikes, който дава под наем електрически велосипеди, преди да придобие бизнеса за повече от 100 млн. долара през април. Uber заяви, че все още планира да пусне собствено предложение за е-мотори в повече градове по света.
Съюзът Uber-Lime ще има последици за набиращата сили „война на скутерите“. Откакто Lime бе основана преди 18 месеца, компанията от Сан Матео, Калифорния, набра 467 млн. долара. Базираната в Лос Анджелис компания Bird Rides Inc. има почти същия капитал. Тя е основана от Травис Вандерзанден, бивш мениджър на Uber. За разлика от ярката цветова схема на Lime и привлекателните ръководители, Bird използва по-тъмни тонове, а основателят му е спорна фигура. Инвеститорите наскоро оцениха едногодишната компания на Вандерзанден на 2 млрд. долара.
Lime заяви, че услугата ѝ, която позволява на клиентите да наемат скутери, разпръснати из градовете, и да ги оставят на тротоара, за да може да ги наеме следващия клиент, е на разположение на повече от 70 пазара в САЩ и Европа. Новият капитал ще отиде за закупуване на десетки хиляди леки електрически скутери.
Те се произвеждат в Китай според спецификациите на фирмата. Брад Бао, бивш изпълнителен директор в Tencent Holdings Ltd., който е съосновател на Lime, се гордее с насочването на потребителското мислене към конкретната нужда за ползване, а не непременно закупуване на дадена вещ (кола) и неползването ѝ в продължение на месеци. Въпреки това съществува заплаха от повишаване на цените, тъй като САЩ насочват скутерите към списъка с потенциални мита за стоки от Китай. Lime заяви, че не очаква търговската война да повлияе на бизнеса ѝ. „Избираме по-трудния път. Ние сме капиталов бизнес", казва Бао.
Партньорството на двете компании повдига толкова въпроси, колкото и дава отговори за стратегията за скутери на компанията. Uber вече подаде заявление в Сан Франциско, за да представи своя собствена скутер услуга. Съществува и риск тази поява на по-евтини видове транспорт да подкопаят основната дейност на Uber за предоставяне на транспорт с коли.
"Като компания вече имаме опит със самоканибализацията", казва Рейчъл Холт, бивш ръководител на бизнеса на Uber в Северна Америка, която сега води усилията за пускане на услуга със скутери и моторни велосипеди заедно с партньорства за обществен транспорт. Тя каза, че Uber е подбила първоначалния си бизнес с по-евтина услуга.
След поемането на длъжността главен изпълнителен директор на Uber през миналата година Дара Косровшахи формулира стратегия, която ще направи приложението на компанията централно място за всички видове градски транспорт. Това включва обществен транспорт, коли под наем, скутери и велосипеди.
Uber е привлечен от Lime, защото услугата вече е налична в големите градове. "Ние чувстваме, че техният отпечатък е очевидно доста експанзивен в този момент и наистина сме развълнувани да видим къде може да стигнем заедно", казва Холт. Сделката обаче не изключва възможността Uber да влезе самостоятелно в бизнеса със скутери, казва още тя.
Lyft Inc., която спечели популярност в САЩ през последната година, докато Uber се сблъска с редица проблеми, също е готова да влезе в бизнеса със скутери и велосипеди под наем. Тя обяви през миналата седмица, че купува Motivate, оператора на услугата Citi Bike в Ню Йорк и на подобни услуги в други градове.
Но Lime твърди, че е най-впечатлена от стратегията на Uber и от глобалната ѝ тежест. "Не много компании за споделено пътуване са глобални", каза главният изпълнителен директор Тоби Сън. Lime развива "пазарен дял от типа на Uber и репутация от типа на Lyft," казва Сън.
Макар споразумението с Uber да има по-видимо и непосредствено въздействие върху бизнеса на Lime, компанията майка на Google прави най-големия си финансов ангажимент в стартъпи за скутери. Alphabet инвестира както пряко, така и чрез фонда си GV. Alphabet също е инвеститор в Uber, но двете компании имат недобра история. Waymo на Alphabet поведе битка с Uber в съдебната зала и на пътя, където хората могат да наемат самоуправляващи се миниванове в Аризона.
Партньорът в GV Джо Краус се присъединява към борда на директорите на Lime и показва сериозен ентусиазъм. „Това ми напомня много на първите дни на интернет", казва той.