Банковата индустрия се променя и, както казва един известен автор, „бъдещето вече е тук, просто не е равномерно разпределено“. И докато в Китай се извършва революция на плащанията, то в САЩ внимателно проучват разочароващо слабото разпространение на мобилните плащания, пише в свой анализ списание Forbes.
Близо 50% от около 1 млрд. потребители на китайското приложение WeChat, разработено от технологичната компания Tencent, вече са плащали в магазин, използвайки QR код. Част от причините, поради които се наблюдава радикална промяна на пазари като Китай, е липсата на инерция, свързана с добре установените банкови практики. Но и на развиващите се пазари вече има достатъчно признаци за притеснения на тези, които все още не са се фокусирали достатъчно върху технологичното си развитие.
В Европа броят на клиентите на финтех компаниите премина вече прага от 1 млн. В САЩ пък повече от една трета от малкия и средния бизнес в момента се финансира от нетрадиционни кредитори.
„За всички е видимо, че на световния пазар възникват стотици стартъпи, които предизвикват традиционните финансови институции или се опитват посредством технологична иновация да навлязат на пазара на финансови услуги, като посредник или доставчик“, обяснява Цветомир Досков, изпълнителен директор на "Сирма Бизнес Консултинг" АД.
На фона на бурния растеж и промяната на играчите банките и всички финансови институции вече са наясно, че трябва да сменят инструментите, с които правят бизнес, и да последват клиентите, които стават все по-взискателни. Това пък води до конкуренция с компании, които са изцяло базирани на дигитални технологии и иновативни начини на комуникация с клиентите.
Така традиционните финансови играчи ще бъдат поставени в ситуация да избират или да купуват финтех компании, за да запазят пазарения си дял и обемите на трансакции, или активно да инвестират в „собствени“ решения, които да отговарят на търсенето от страна на клиентите. Съвсем естествено е финансовите играчи все повече да се превръщат в доставчици на множество финансови услуги на „едно място“, както и на „лични финансови съветници“ за клиентите. Ето защо Forbes идентифицира технологичните тенденции, които всяка банка трябва да проучи и използва по възможно най-добрия за нея начин.
Виртуална реалност. Вече има банки, като южнокерейската Hana Bank, която използва технология за виртуална реалност, за да предлага ипотечни кредити на клиентите си. В тазгодишното проучване на анализаторската компания Accenture Banking Technology Vision 2018 82% от анкетираните банкери са отговорили, че виртуалната реалност може да компенсира физическото разстояние между служителите и клиентите и да създаде достатъчно високо ангажиране и интересно клиентско преживяване.
Изкуствен интелект. В оперативната работа на банките вече навлиза използването на изкуствен интелект за случаите на автоматизирани и повтарящи се действия. Според 79% от банкерите, роботите ще работят заедно с хората в банките в рамките на две години и вероятно ще бъдат първата точка на контакт за клиентите.
Според изпълнителния директор на "Сирма Бизнес Консултинг" борбата в дигиталното пространство няма да бъде спечелена само в интернет или чрез технологични решения и това е добра възможност за всички, които все още имат широка мрежа от офиси и могат да са „близо“ физически до клиента. Друг е въпросът как всеки играч ще използва това предимство и ще успее ли да го синхронизира с останалите дигитални канали и цялостната стратегия за добро клиентско преживяване.
Проверка на данните: Банкерите се притесняват от противоречивите желания да вземат все повече решения, базирани на данните, с които разполагат, като същевременно на дневен ред стои и въпросът за гарантиране верността на използваните данни, посочват в анализа си от Forbes. В новата цифрова икономика, където данните са както суровината, така и крайната стока за всеки бизнес, банките трябва да направят големи подобрения в начина, по който проверяват и управляват този критично важен актив.
На въпроса в проучване на PwC в какъв вид технологично решение компаниите (или банките) биха инвестирали през следващите 12 месеца 74% отговарят, че ще насочат средства в решения за анализиране на масиви от данни.
Internet of thinking (бл. ред. Интернет на мисленето): в бъдеще банките ще използват изкуствен интелект, за да могат в реално време да анализират информацията и да предлагат на клиентите точно това, от което се нуждаят. Освен това именно изкуственият интелект ще помогне за прехода от мобилно банкиране към дигитално банкиране чрез гласово управление, чрез което ще се изпълняват процеси като получаване на информация за баланс по сметка, плащания и заявки за кредити, при това незабавно 24/7. И докато трансформацията към облачните услуги тече с пълна сила, банките трябва да подобрят анализирането на данните, с които разполагат от използването на услуги през мобилен телефон, статичните точки за контакт като банкомат и други, така че да осигуряват точно това преживяване, от което клиентите имат нужда.
„Потреблението на облачни услуги от страна на банките расте, въпреки че все още няма официална статистика за това“, коментира и Цветомир Досков от "Сирма Бизнес Консултинг" АД. Според него облачните услуги и централизацията на ресурси не са новост за банките, а една логична стъпка и следствие на глобализацията и свързаните с това процеси.
Ефективността за бизнеса на банките от използването на нови технологични решения може да се измери по много начини. Сред тях са запазването на пазарния дял на съответната банка, а и евентуалното му увеличаване; скоростта на извършване на банковите операции и техния брой и измерването на разходите, които са необходими за привличане и задържане на клиенти - анализ на кредитоспособността, клиентските намерения, управление на клиентските взаимоотношения и самото изпълнение на банковите операции.
“Няма едно единствено технологично решение, което да доведе до революционна промяна на бизнеса на банките, а това ще стане по-скоро благодарение на натрупването и създаването на критична маса от услуги, които се ползват на базата на информационните технологии“, смята Цветомир Досков. Според него обаче е необходима и сериозна промяна в законодателството по отношение на дигиталната идентификация, дигиталното подписване, дигиталното представяне и дигиталната размяна на документи. И дано тази промяна се случи по-бързо.
преди 6 години Виртуалната реалност определено ще обърне рекламния пазар следващите 5 години. отговор Сигнализирай за неуместен коментар